Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Saturday, August 21, 2010

habis study cari kerja


salam kembali...

aku hidup di abad ke-21, bukan di zaman 60-an, 70-an, atau 80-an. abad yg serba mencabar ini. bercerita tentang masa kini. nak dapat kerja, bukan satu yg mudah... tak sezaman dengan manusia yg hidup pd 60-an hingga 80-an. mereka masuk universiti... dah beratur majikan tggu kat luar registration kaunter utk bg biasiswa dan suh tandatangan kontark perjanjian biasiswa serta berkhidmat dengan mereka selepas tamat belajar...

akhir 80-an, perubahan berlaku sikit-banyak. majikan tak bawak kerja depan mereka dah.. majikan tggu tahun akhir dan bagi kerja pd yg berkelayakan. perubahan zaman terus berlaku.. makin lama...student dah abis belajar pulak kena cari kerja..oh..cari kerja.. - sama mcm aku kena cari kerja.

kerja makin susah nak datang.. baru-baru ini, aku terima offer kerja sebagai pelatih utk costumer service. trainee selama 2 bulan di area petaling Jaya (boleh tahan jauh), dekat bangunan PKNS, Petaling Jaya... kena bljar selama 2 bulan di sana... penginapan cari sendiri. dengan tempat yang famous dengan sewa rumah mahal, aku kegagalan mencari rumah sewa.

mula2 terasa teruja nak ke sana, dapat offer kerja kot. tp bile fikir balik, bidang khidmat pelanggan ni, memg la bidang yg menarik...dapat berinteraksi dengan pelbagai manusia, tp masalahnya... bidang ini sejauh mane akan membantu aku dalam pengendalian kehidupan aku? oh tidak.

tambahan pula, aku tidak dapat cari rumah kat sana utk stay.. jadi itukan masalah utk aku. tak kan aku nak duk Bangi atau Shah Alam utk ulang-alik sehari-hari ke kelas. susah gak tu.

jika di lihat dari segi kos, aku rasa mcm tak beberapa berbaloi la. tempoh 2 bulan aku hanya diberi elaun (bukan gaji).. jadi agak susah skit la.. nak makan, minum, transport, umah sewa... aiyak..banyak gak tu...cukup ke?

aku rasa tang ni.. aku tak jadi pergi.. lain la kalau dapat petunjuk tetiba utk kerja dlm bidang inikan. hehe..



nanti aku sambung lagi entry lain...tentang kerja jugak.


ini adalah sejenis haiwan yg aku bela-tanpa-dijaga
menatang ni punya kerja = hangguk kepala.
(at least menatang ni ada kerja)



p/s:
smlm tgk berita tv...iran lancar peluru berpandu baru- nama al-mahdi, nama sempena... nampaknya iran dah mencabar Amerika Lgi sekali.

1 comment:

Anonymous said...

salam..

semoga berjaya dalam mendapat kerja..
ameen..
(balik2 penang trus bkk blog ni)
:)

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails