Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Tuesday, October 12, 2010

perlukah kuasa di tayangkan?

salam kembali..

hari ni tetiba terasa nk menulis lagi. topik yang aku utarakan,

kenapa perlu tunjukkan kuasa yg ada pada diri (yg luar biasa), cukup lah sekadar yg terlihat.


mengapa? ku tulis topik ini? aku ingat pesanan seorang pd kami sewaktu kami ingin menaiki pentas untuk satu persembahan...

"ingat, kite buat ni bukan untuk menunjuk yg kite terrer, hebat, bagus, etc.... kalau niat kite nk tunjukkan diri, nanti Allah akan TUNJUKKAN diri kita"

dalam kes ni, "TUNJUKKAN diri kita" di nyatakan sebagai diri kita di pamerkan pd sesuatu yg di luar dugaan kita.. cth, di tunjukkan di depan ramai kite terjatuh (atas pentas hebat, kt atas floor, jd tak hebat? ape citer?) itu contoh di tunjukkan diri kita...ada byk lagi... jadi...lakukan seikhlas mungkin kerana Allah dan RasulNya...

mengapa pula di nyatakan sebagai "cukuplah sekadar yg terlihat?" kerana yg terlihat itu sudah di ketahui orang, sukar utk ditutup atau di sorokkan, tapi jgn la selalu menunjuk-nunjuk..kerana tak de gunanya.

aku punya sikap hmpir sebegitu, suka menunjukkan apa yg ada...tp..bile aku fikirkan apa yg di nyatakan oleh seorang kawan dan juga sahabat ini, aku mula memikirkan ada benarnya juga.


itulah hakikat, jika kita buat sesuatu kerana Allah dan Rasulnya..maka akan beroleh keberkatan...tp, jangan la sampai buat kerja jahat (terkutuk) juga kerana Allah, kerana Allah murka pada orang yg melakukan kemungkaran...



begitu juga dengan kerja...kerja yg kite usahakan, kalau menimbulkan kemungkaran Allah, maka shubahah dan perlu tinggalkan segera.. in my right?

sekadar sebuah perkongsian...

enjoy for reading post!

2 comments:

mengenaldiri said...

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

مَا نَقَصَتْ صَدَقَةٌ مِنْ مَالٍ وَمَا زَادَ اللَّهُ عَبْدًا بِعَفْوٍ إِلاَّ عِزًّا وَمَا تَوَاضَعَ أَحَدٌ لِلَّهِ إِلاَّ رَفَعَهُ اللَّهُ.
“Sedekah itu tidak akan mengurangi harta. Tidak ada orang yang memberi maaf kepada orang lain, melainkan Allah akan menambah kemuliaan untuknya. Dan tidak ada orang yang tawadhu’ (merendahkan diri) karena Allah, melainkan Allah akan mengangkat derajatnya.” (HR. Muslim no. 2588)

shamsiah shamsuddin said...

salam..encik fathi adha,,
bulan 1 taun depan ade TAMING SARI3.. ukm tuan rumah..lau nak masuk boleh la masuk under alumni UKM..
harap maklum

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails