Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Wednesday, December 9, 2009

sedikit tentang Arkib Negara

salam kembali

sudah sekian hari aku tak de idea nak update blog. hari ni aku update jugak, ayat macam terpaksa je. aku terbaca beberapa kisah cerita dlm akhbar hari ni, banyak la kisah2 yang menarik, kalau nk taw lebih lanjut bace sendiri la...malas nk taip lg.

tadi aku baca malaysiakini, macam biasa banyak isu yang diperkatakan, terutamanya pasal politik negara. so kalau2 nak baca, silakan. (klik sini).

esok nk g ke Arkib Negara Malaysia (ANM), lama benar aku tak g sana, dah berkurun rasanya. last aku g sana dalam bulan puasa lepas. g arkib ni satu menda yg seronok bagi pembaca dokumen. aku ni nk jadi pembaca dokumen jugak la.

segala dokumen yang berkaitan dengan kerajaan akan masuk ke arkib negara dalam tempoh masa yang ditetapkan. kebiasaannya masa yang diperlukan untuk sasuatu kes/kejadian akan dimasukkan ke arkib dan diakses oleh masyarakat awam adalah sekitar 25 tahun. tetapi bergantung kepada kes. sepanjang kajian di arkib negara, file2 rasmi berkenaan dengan Parti komunis Malaya (PKM) masih lagi dalam peingkat sulit dan hanya orang2 tertentu sahaja dapat aksesnya. penyelidik seperti aku ini, kompon la tak leh akses.

apa yang menariknya kat arkib ni. bagi sesetengah orang yang tiada jiwa utk membaca kisah lepas, tentunya arkib ni tak de apa2 makna, tetapi sumbangan arkib ni kepada Malaysia begitu banyak, tidak terkira banyaknya, tidak ternilai dgn wang ringgit, tidak habis utk dikajikan. bermula dengan penubuhannya sehingga kini, lebih 50 tahun, sumbangannya begitu banyak.

utk hari ini, aku rasa cukup la buat seketika. jika ada ruang masa aku sambung lagi.

p/s: esok kul 8.00 pagi dah kena nek bas g sane, kalau tak susah la..

No comments:

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails