Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Wednesday, June 10, 2009

Memori bersama hanya tinggal kenangan...

Ini adalah sebuah kisah kehidupan.....

26 Mei 2009 merupakan satu tarikh yg penting dlm diriku. Aku telah kehilangan seorang kwn bt selama2.

Kehilangan seorang kawan

Gigitan nyamuk membangunkan aku di waktu tengah malam. Jam 1.09 am, tiba-tiba telefon bimbitku berbunyi. Aku melihat nombor telefon yang tertera, ternyata aku tidak mengenalinya. Lalu aku angkat dan terdengarlah suara seorang kawanku.

“Fathi, aku ni Adi, "SUDIN tak dok doh, kul 12 lebih tadi”
Aku hanya menjawab “innalillahiwainailahirajiun”,
Dia menambah lagi “esk dia sipe pas zohor, tolong bagi tau member2 lain”

Aku terasa bagi satu mimpi dan juga satu berita palsu yang aku terima. aku merasakan itu adalah satu gurauan, tapi siapa yg hendak main2 dengan perkara sebegitu?



Mengaharapkan kepalsuan berita!

5 minit pertama, aku tidak mempercayainya, kemudian aku menelefon kawan baikku yang juga kawan rapat arwah. Aku mendengar dia bercerita dengan suara yang sebak. Aku sudah tidak mampu lagi untuk menafikan diriku lg.

Aku kemudiannya menelefon sahabat2ku yang lain, yang mana aku terlintas di fikiranku terutamanya rakan sekalas aku dan juga sahabat2 arwah.

Sebelum aku melelapkan mata,aku masih teringat hari2 persekolahan aku dengannya, aku kerap kali study dgnya. Kadangkala keluar sama2 dgn nya.. dan juga kawan2 yg lain. Bagai semalam masih terasa.....



Kisah di Hospital

Pada jam 11 pagi, aku mengunjungi arwah di hospital, memandangkan pada masa itu beliau belum lagi di tahan di wad, hanya di ruangan menunggu bahagian rawatan pesakit luar. Aku sempat berbual dan bergurau senda dengannya, aku tidak tahu bahawa itu adalah kali terakhir aku boleh berbual dengannya.



Kronologi kisah tersebut

Arwah dikatakan deman sejak hari Sabtu, namun pada hari Ahad barulah beliau ke hospital. Selepas mendapat rawatan, beliau pulang ke rumah seperti biasa, namun disebabkan beliau tidak baik dari deman, keesokan harinya, (Ahad) beliau ke hospital secara bersendirian, tanpa ditemani oleh sesiapa pun.

Sewaktu di hospital, aku sempat melawatnya walaupun pada masa itu beliau masih lagi menunggu giliran untuk mendapatkan rawatan. Kemudian beliau di masukkan ke wad, dalam perancangan aku dan kawan2 yang lain ingin melawatnya pada keesokan harinya (Isnin). Namun semuanya berubah apabila aku mendapat panggilan telefon pada jam 1.09am mengatakan bahawa dia dah “tiada”.
Keesokan harinya aku dan kawan2 pergi membuat melawat keluarga si mati.



Punca sebenar

Mengikut bapanya, punca sebenar kematiannya adalah di sebabkan sakit paru-paru iaitu paru-parunya telah rosak dan sudah tidak berfungsi lagi (berdasarkan x-ray yang dilakukan). Deman yang dialaminya adalah satu sebab untuk beliau ke hospital. Atau dengan kata lain itu adalah sebab untuk beliau ke hospital.


****************************************************************

Kisah ini hanya untuk dikongsi bersama utk sama2 kite memperingati bhwa yg hidup tidak selamanya hidup, yg kekal hanyalah Allah jua. Tidak ada yg mampu menghalang daripada takdirNYA. semoga rohnya dicucuri nikmat ALLAH swt.

Post ini sepatutnya telah lama aku tulis, tetapi aku tidak mampu menulis...hanya ingatan dan gambar menjadi memori kita bersama...

2 comments:

HM Hafizd said...
This comment has been removed by the author.
babymiLosh said...

semoga roh arwah dicucuri rahmat.. aminnn

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails