Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Monday, June 15, 2009

Mencari Ilmu keradhaan Ilahi...

Membaca menambah ilmu!!

Membaca dapat menambahkan sedikit sebanyak ilmu. namun harus diingat, bahawa ilmu tidak hanya ada pada sebuah buku shj. ilmu itu bebas dan merata2. hanya perlukan masa utk menguasainya.




Definisi Membaca

Membaca ialah kebolehan menterjemah huruf2 dan ayat2 kpd makna supaya dpt difahami dan dihayati sebagaimana yg hendak disampaikan oleh penulis...(Raja Abdullah Yaakob 1984). Membaca juga juga merupakan proses yg kompleks krn meliputi kebolehan mendapatkan interpetasi drpd bhn yg dibaca (Safiah Osman 1990). Oleh itu pembaca adalah orang yg cekap dlm mendapatkan makna drpd teks yg dibacanya.


Mengapa perlu membaca??

Wahyu pertama yg diperturunkan oleh Allah swt kpd Rasulnya Muhammad S.A.W adalah IQRA, yg melambangkan Ilmu yg merangkumi makna membaca, mengkaji, menyelidik, bertakafakur, dan memahami.

antara pengajaran Ayat yg kita fahami melalui Iqra ialah
  1. Ilmu perlu dicari dan dipohon (doa) dan usaha manusia mencapainya adalah melalui pembacaan, pengkajian, penyelidikan, berfikir dan lain2 lgi.
  2. Ilmu tidak ada batas penghabisannya. penemuan sesuatu ilmu akan membuka banyak pintu ilmu lain.
  3. Pertambahan ilmu adalah perlu utk nenambahkan ketaqwaan kpd Ilahi....
Islam menyeru umatnya mencari Ilmu agar hidup tidak berada di dalam kejahilan. kehidupan tanpa pembacaan dan penghayatan budaya ilmu adalah satu kekurangan dlm kehidupan. oleh itu carilah ilmu sewaktu usia masih ada.

"tuntutlah ilmu hingga sampai ke liang lahad"

sesungguhnya, ilmu itu tidak ada pengakhirannya.

buku Mahasiswa Abab 21 merupakan sebuah buku yg menjadi bahan bacaanku, aku mula membaca buku ini sejak tahun pertama di Universiti lg. bagi aku buku ini sesuai utk mereka yg mahukan pembacaan ke arah bermotivasi. apa2 pun cubalah anda membaca buku tersebut...


fathiadha.blogspot.com

No comments:

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails