Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Tuesday, December 29, 2009

sebuah kisah dari seorang kawan

Salam kembali

dah lama rasanya aku tak update blog ni. Dah bersawang dah blog aku ni. Sejak sehari dua ni busy aku bertambah-tambah sampai tak de masa nak menulis walaupun 3 baris perkataan.

Latest story, sepatutnya aku dah citer kat korang, tapi disebabkan aku tak sempat2 nk update blog, jadi hari ni baru la aku citer cikit.

Minggu lepas, kawan aku ada menceritakan tentang satu kisah. Kawannya (perempuan) telah diragut di stesen KTM Komuter Mid Velley (yg terkenal dengan org ramai), pada masa tersebut tren komuter berhenti di stesen Mid Velley. Peragut berjaya meloloskan diri daripada pengawal keselamatan dan juga polis bantuan (tak taw la apa ilmu peragut tu). Akibat daripada kejadian tersebut, mangsa mengalami keretakan bahu akibat hentakan yang kuat. (terjatuh).

Itu cerita yang aku kongsikan bersama korang. Mungkin ada lagi cerita yg kite dgr dlm kaca TV dan juga dada2 akhbar tentang kes ragut. Peragut melakukan apa sahaja asalkan kemahuannya tercapai. Peragut telah menggunakan teori Machivelli (kalau istilah politik) yang berbunyi “matlamat menghalalkan cara” satu pendekatan yang paling hebat. Kalau orang2 politik menghalalkan cara untuk mencapai matlamat, mereka setara dengan peragut-peragut itu. Jika hati dah kering, imam dan tercampak keluar, “setan” akan mula memandu arah. Membawa dirinya ke arah jalan kerosakan.

Jika kita lihat kes2 peragut yang ditangkap oleh orang awam, mereka akan dipukul, diseksa, dan sebagainya bagi membalas perilaku yang mereka lakukan. Perilaku sedemikian kita melihat sebagai satu kekejaman, tapi bagi orang awam yang menangkapnya, itulah hadiah yang perlu mereka beri kepada peragut. (aku pun mungkin bertindak demikian jugak)

Emm.. semoga kita dijauhkan daripada kes2 yang macam ni...


p/s : doakan mangsa ragut itu kembali sihat...

3 comments:

::SizuKa:: said...

salam,

MasyaAllah...simpati pada si mangsa...memang peragut tak berguna..sanggup buat apa saja. asalkan dapat apa yg dia mahu. Tengok orang perempuan jatuh terguling pon dia dah tak kisah. MENGONG!!!!

mujur saya belum pernah kena diragut..harap2 dijauhkanlah daripada peragut..ouhhh~

Nurul Ain said...

mcm2 skrg ni kan..bahaye nye..nak keluar pun tak0t(mmg penak0t pom bab2 mcm ni)..wuwu..

(^.^)

Fathi Adha said...

sizuka:

sy pun mengharapkan kes2 seumpama ini tidak berlaku pada kawan2 sy...


Ain:

dunia sekarang memg bahaya...

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails