Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Thursday, June 24, 2010

itu hak orang....hak sapa?

salam.. bersua kembali

ku punya cerita, cerita tentang Qassim, yg suka lepak, (spt kesinambungan daripada entry lepas) kisahnya begini.

satu hari sewaktu lepak di ke kedai mamak, Qassim bersama Bob n da Geng makan2, dan borak2 kosong. dinyatakan dlm cerita tersebut, sewaktu membayar jumlah makanan yg mereka makan, tetiba berlaku satu hal.

si Bob suh kira dia punya... pastu masa kira tu, berlaku satu kesilapan kiraan yang mana kurang drpd sepatutnya. jadi Qassim n tha geng (bersama bob) mencuba conggak kembali.. ternyata jumlah yg dibayar kurang seringgit. Si Bob sekali lg panggil tukang kira2 tersebut.

ada seorang ahli berkata, "ape ke jadahnya ko nk kira kembali, dah 2 kali dia kira salah...kira yer je la dgn apa yg dia bg".

lantas beliau menjawab "aku takut terambil hak orang lain"

Qassim pun terkedu jap, betul jugak kan. hak orang lain.


berdasarkan kisah ini. aku dapat simpulkan, bahawa setiap org berhak ke atas hartanya. harta manusia ini pulak, bukan suka-suki kita boleh jadikan harta kita. itu hak orang lain.

perkara yg hmpir sama pernah terjadi pd minggu lps, pd diri aku. aku ke Libary, lepak sambil study. aku pun nk g jual Kad Fotostat (kad utk pengguna PTSL shj). masa ak g jual kad tersebut, dia bg balik deposit kad tu, dengan harga RM 4.00 (di sini sedikit kemuskilan, dulu aku beli dgn harga RM 13, pastu aku guna RM 10, sepatutnya RM 3 je aku kena terima).

lalu aku sekali lagi g jumpa tokey kedai tu, tak puas hati la konon..

Fathi: Encik, sy rasa pelik la.. mane boleh cik byr sy RM 4, sedangkan sy beli dulu RM 13, guna 10...jadi sepatutnya RM 3 je.
Tokey: dik, dlu adik beli dgn harga brape?
Fathi : RM 13...
Tokey : (termenung sekejap) masa beli dulu dgn company lain kan?
Fathi: ha'ah, sy beli ngn company lain, masa tu harga dia RM 13.
Tokey: ingat tak, masa tukar kad dulu (kad Fotostat) adik kena bayar lagi RM 1.
Fathi : Diam sejenak, ha'ah. ada2.
Tokey: itu pasal la sy bg RM4.
Fathi: ooo.. ok, (ingatkan RM1 tu cas perkhidmatan), rupanya harga Kad baru. anyway, terima kasih yer, sy takut terambil hak orang lain je.

lepas tu, aku kuar dari kedai Fotokopi itu, jumpa kawan2 smbil study.


okey. ini kisah hak orang. hak orang bukan hak kita. jangan suka-suki jadikan hak kita. tak baik, dosa. aku belajar dr seorang guru ku tentang hal ini. guruku menyatakan, klu hak orang, jangan ambil. dulu aku suka ambil hak orang lain (curi la gitu), sbb tu hati jadi hitam. harap2 lepas ni aku tidak ambil hak orang lagi..


hak orang bukan hak kita!

1 comment:

mengenaldiri said...

Assalamualaikum..
en fathi, bgus entri ni..
"menilai stiap sesutu yg berlaku dgn kehidupan, dan mengaitkannya dgn sesuatu ilmu"

firman Allah ada mengatakan: "Wa man ya'mal mithqola zarratin khoiroi yarah..wa man ya'mal mithqola zarratin syarraiyyah.."

"Setiap kebaikan itu walau sebesar zarah ianya dikira, setiap kejahatan itu walau sebesar zarah, ianya akan dikira.."

Jadi, walaupun RM1, ianya dikira, malah sesen pun, kerana ianya bukan hak kita, dan tetap akan dipersoalkan di Mahkamah Pengadilan nanti..

=)

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails