Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Saturday, June 5, 2010

perlukah sebuah pilihan utk dipilih?

kembali menulis. kpd pembaca sekalian, semoga anda berada di dlm rahmat tuhan pencipta sekalian alam...bisakah anda memilih jalan ini?


hari ini aku ingi menulis lagi menulis tentang apa yang perlu dilakukan jika terpaksa memilih lebih dari satu perkara sama ada utk dikerjakan atau utk diusahakan. dengan kata lain, pilihan ini adalah sebahagian daripada kehidupan kita. tanpa pilihan, hidup kita akan biasa saja. betul kah? tak pe, yg important nyer life must go on. bukan begitu?

contoh perkara yang sering dialami dlm kehidupan kita :

  1. terpaksa memilih utk buat kerja atau tidak (termasuk kah?)
  2. memilih calon utk suami/isteri
  3. memilih utk kerja di tempat A / tempat B
  4. nak berjaya atau nak gagal - boleh pilih
  5. rajin - malas [juga dipilih]
  6. dan banyak lagi - boleh pilih sendiri pilihan hidup anda.

sekiranya kita melakukan sesuatu pilihan, sebagai contoh... memilih utk kerja di tempat A (Mc' D) atau tempat B (KFC). jadi kita akan menilai dari sudut songsang sekiranya kita sudah melakukan pilihan tersebut. di sini aku ingin terangkan bahawa ramai kalangan kita akan menilai bukan pilihan kita setelah kita melakukan pilihan. [tak paham kan]

mudahnya. pada pilihan yg dibuat, cth. kita memilih utk kerja di Mc'D, semasa kerja di Mc'D, berlaku sekit kesilapan yg menyebabkan kite mengeluh. dalam tempoh itu, kita terfikir, alangkah baiknya aku kerja di KFC. [ayat biasanya; sepatutnya dulu aku kerja di KFC, tak patut pilih di sini].

lalu di sini aku ingin menyatakan bahawa setiap apa yang kita pilih itu sebenarnya sudah siap tertulis di Luth Mahfuz. tak kira lah kita pilih A @ B. dan pilihan kita ni tak perlu edit, tak perlu ubah, dah nyata terang lagi bersuluh dgn spotlight. sebaliknya kita sering mempertikaikannya, pernahkah anda tahu hikmah anda berada di tempat yg anda berada sekarang?


Hikmah berada di tempat ini

apakah hikmah Allah meletakkan kita di sni (tempat kita berada) [-sy percaya anda berada di depan PC, bace blog ini-], pernahkah anda terfikir akan soal itu?
pada satu blog, ada aku nyatakan satu komen yang semacam ini. [mengapa kita disini, sedangkan kawan2 kita sudah berada jauh di negara orang]

bagi aku, Allah lebih taw apa yg dia lakukan pada hambaNya. Dialah yang merancang segalanya kepada hamba-Nya. dia yang tetapkan bumi dan bulan berputar pada paksinya. Dialah yang menetapkan bumi mengelilingi matahari, Dialah yang menetapkan air mengalir di sungai-sungai, Dialah yang menciptakan langit dan bumi dengan cukup sempurna kepada Hamba-Nya.


percayakah anda dengan apa yang Allah aturkan pada diri anda? jika tak parcaya, lihatlah masa depan....masa depan adalah sesuatu yg tak pasti bagi kamu...tp adalah sesuatu yang pasti bagi Allah swt.

jadi, anda masih ada peluang utk mengubah masa depan.. masih ada jalan utk ubah, dengan syarat anda perlu lakukan 2 perkara [Doa dan Usaha] insyaAllah..


p/s: hidup ini, tentang sebuah pilihan...

5 comments:

mengenaldiri said...

salam...
betul3..
setuju sangat..
kita dikurniakan Allah s.w.t. akal fikiran yg mana lebih canggih drpd cpu utk kita berfikir, utk kita memilih jalan kebenaran..
jadi, kita perlulah menggunakan akal ini sebaik2 nya dalam membuat pilihan..
perubahan juga penting (perubahan ke arah kebaikan) kerana, "Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu kecuali ...(sambung sendiri)
ngeeee
=)

mata coklatbiru said...

salam...


for me lar incik fathi, setiap insan pasti membuat pilihan..
buruk baik keputusan yang dibuat, merupakan risiko yang harus dihadapi oleh pembuat keputusan tersebut...
selalunye, kte menilai dengan akal fikiran kurniaan Yang Maha Esa, kite jangan lupe yang kite dikurniakan satu instinct atau firasat melalui mata hati kita untuk membantu membuat sesuatu keputusan tersebut. :)
jadi,kite harus lar 'check' pros and cons keputusan yang kite buat itu...

ChipSss MoRe said...

salam...

sy terasa ada betul jugak apa yg incik mata coklatbiru kata.

emmm.. pilihan itu adalah hak kita.. tp setiap pilihan itu sudah ditentukan Allah.. [spt penulis kate, ada betul jugak].

anyway Allah tak akan mengubah nasib sesuatu bangsa..kecuali bangsa itu yg mengubahnya.. [smbg ayat mengenal diri]

mata coklatbiru said...

incik chipss more, trime kaseh ye memberi sokongan moral lagi padu kepada kata2 pujangga dari matacoklatbiru nih...
hikhikhik...

Fathi Adha said...

setiap orang ada pendapat tersendiri.

terima kasih kerana sudi komen di sini. :)

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails