Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Sunday, August 30, 2009

Kemerdekaan????

Salam Kemerdekaan

Malaysia mendapat kemerdekaan drpd British pd 31 Ogos 1957. kemerdekaan yg dikecapi oleh Malaya pada masa itu telah kekal sehingga kini. Namun sejauhmanakah masyarakat Malaysia menyedari erti dan nilai kemerdekaan yg kita kecapi itu???

Kemerdekaan Malaya telah di pertikai oleh Indonesia, krn kita mendapat kemerdekaan dengan begitu mudah, tampa berlaku pertumpahan darah. sedangkan Indonesia, kemerdekaan yg mereka capai adalah hasil usaha kuat penduduk dan pemimpin dari segenap lapisan masyarakat utk menentang penjajah.

di Zmn awal kemerdekaan Malaya, Tanah Melayu mengadakan hubungan luar (dasar luar) yg pro-Barat dan anti Komunis. byk sebab yg boleh dikaitkan dengan keengaanan Tunku Menerima Komunis sebagai sebagai sebauah Ideologi atau sebuah Fahaman. Bagi Tunku, Komunis telah menyebabkan rakyat Tanah Melayu menderita pd satu masa dahalu, oleh itu Tunku tdk mahu perkara sedemikian berulang lagi.




Kaitan Kemerdekaan dgn entry ini

merdeka = bebas, berdiri sendiri


kemerdekaan itu adalah kebebasan, kebebasan dr segala aspek yg selama ini mencengkam kehidupan masyarakat. sesungguhnya org yg merdeka itu adalah merdeka dr segi jiwa dan fikiran dr sebarang kongkongan




Namun sejauhmanakah masyarakat negara kita faham tentang erti kemerdekaan.... kemerdekaan juga merujuk kepada kebebasan berfikr, kebebasan memilih, kebebasan menentukan, dan bebas segala-galanya.... kebebasan bukan semata2 terletak pada akal fikiran semata-mata, walaupun akal adalah hikmah yg tertinggi yg diberikan kpd manusia, disebabkan Akal, manusia dpt dibezakan dgn haiwan.




benarkah????

tidak semua perkara adalah bebas... tidak semua perkara adalah sama.. kebebasan yg sebenar adalah selagi yg kita lakukan tidak bercanggah dengan agama (Islam). Tuhan lebih mengetahui...


Kemerdekaan adalah sebahagiaan drpd hidup. tanpa kemerdekaan, kehidupan tdk akan sempurna, (selagi tdk merdeka sebuah ngra, maka tdk akan bebas ngra itu melaksanakan dasar luarnya). merdekakan jiwa, merdeka fikiran... jauhi dari penjajahan fikiran yang lebih besar dari penjajahan secara fizikal, kerana ia boleh menyebabkan umat Islam terpesong akidah.



...Kemerdekaan Negara adalah tidak sama dengan kemedekaan diri...




Fathi Adha

detik bungi api meletop

No comments:

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails