Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Tuesday, August 18, 2009

Kisah di zaman muda-muda

menjawab tag oleh Izrin Shidi....

walaupun aku aku bosan dalam membalas tag ini, namun aku tidak akan sekali2 tidak membalasnya, cuma lambat atau cepat atau terpaksa atau tidak...

perkara yg berlaku sezaman aku kecik2 dlu...byk yg aku lupa walaupun byk perkara yg berlaku dlm hidup aku masa kecik2 dlu sehingga membentuk diri aku yg ada sekarang ni... maka perlulah bermula dari zaman aku ingt dia mana aku berada...haha

aku rasa agak malas utk menyiapkan 25 perkara yg aku dah lupe apa yg sebenarnya berlaku pd zaman tersebut...aku cuba menulisnya seperti aku menulis pd zaman kebiasaanya....(dlm era kekinian)


aku akan cuba menulis kisah2 aku diwaktu kecil2 dlu...masa sebelum aku masuk ke sekolah menengah.....



1. zaman aku kecil2 dlu aku suka main...dari pg smpai ptg pun tak pe, janji ada "kawan"....tak kesah la ape mainan pon...hehe


2. pernah belajar di Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) tempat yg paling dekat dengan rumah aku....pandai mengira nombor (dari 1 - 99) tp tak tau bile sepatutnya no 100 itu....huhu


3. pernah jatuh pokok akibat terlalu agresif dan juga taksub dgn seseuatu sehingga patah tangan. huhu...


4. masa makan kt Pasti, aku tidak pernah bersuara...akan tetapi member2 selambe je bersuara ~ adakah mereka tdk takut setan masuk dlm mulut???


5. masa aku masuk sek rendah ~ masa ada jiran baru pindah...aku paling suka adalah dpt kawan baru...hehe


6. sejak ada jiran baru ~ merayau kelaur rumah sampai segala hal aku kerjakan ~ segala perkerjaan milik kami!


7. suka main kejar2 sampai jatuh n luka2...~biasala anak jantan


8. main bola ~ konon2 nk jd goal keeper ~ tp asyik bolos je...haha (memang layak la jd keeper) tp utk main sorang2


9. pernah kena langgar dek keta ~ sampai terbang mcm superman dan yg tak boleh tahannya siap bangun dan lari balik rumah ~ buat mcm tak de pape (gigi patah, lutut cedera, tangan parah ~ nasib baik tak patah~


10. pernah pergi tangkap ikan dari seawal pagi (matahari dah naik) sampai zohor ~ ikan yg dapat saiz kecik2 je...bt ikan hiasan


11. jalan kaki g kebun (dusun) buah2an bersama2 kawan (jiran) ~ jarak agak jauh (ke dlm hutan) dan boleh menyebabkan di marah2 oleh ibu bapa sekiranya beliau mengetahuinya


12. masa belajar sek dlu2 pernah dpt top 10, tp bile masuk kelas org bijak pandai ~ jgn mimpi nk dpt top 10 (top 20 pon tak dapat) haha...


13. hidup di zaman kanak2 lebih simple dr zaman besor2 ni... selalu belasah makanan yg ada kt atas meja makan ~ sampai kena marah2 - hehe


14. masa kt sekolah dlu2 gi sekolah jalan kaki, sorang2 je ~ klu sapa2 nk culik pon boleh - tp kanak2 skrg mak bapak g hantar...bgus2


15. masa hutan kt belakang rumah diratakan, ada la pokok yg masih mempunyai rantaian akar @ pokok2 menjalar ~ mcm tali tarzan yg tergantung la.... ~ aku paling suka bt gaya tarzan ~ tp tak sempat beraksi lame2 sbb tali tu putus akibat senior2 yg ada kt kg aku pon main jugak...huhu


16. aku suka main perang2 bom atom (masa tu bom nuklear tak muncul lg) iaitu sejenis main perang2 menggunakan tanah2 yg keras ~ dan di baling kpd pihak lawan ~ biasanya pihak penceroboh kawasan aku.... ~ sekali tu aku terbaling batu - klu kena budak2 sana, mau benjol kepala diorang : haha


17. Masa kecik2 jugak aku mengaji (belajr membaca al-Quran) ngn nenek aku...tp selepas dia meninggal dunia ~ aku jd mcm malas n jarang2 ngaji.....huhuhu - rindu nenek ~ nasib baik dapat rumate baik - sanggup ajak aku ke jalan yg benar...


18. masa aku sekolah rendah jugak, aku penah buat part time - tolong mak cik kantin ~ tp duit gaji aku tah ke mane ilangnya - sedar2 dah abis...ish3, tak pandai saving....


19. masa aku main sukan (hari sukan kt sekolah) tak penah menang pon....tp ada satu kali aku penah dpt ape tah (dlm acara berkumpulan) ~ bawa pulang taperware - haha


20. masa sekolah rendah jugak aku pernah menjadi pembaca sajak (dlm satu majlis tahunan sekolah, aku pun lupe nama majlis tahunan tu) tp agak meriah la... yg aku tak tahan adalah ayah aku sendiri yg mengiringi bagi hadiah (cenderamata kpd ku) - nasib baik bukan bapak aku yg bg...huhu..


21. masa aku kat sekolah rendah jugak, aku tak suka ponteng kelas - tp aku selalu g kelas lewat ~ smpai cigku perli aku : "ni la orang paling jauh....." walaupun rumah aku ngn sekolah kurang dr 1 KM...


22. bile waktu balik sekolah, aku tak terus balik rumah, siap g lepak rumah member2 lagi - sampai kena marah2 sbb lambat balik rumah pastu tak buat kerja sekolah n sebagainya...


23. masa aku sekolah rendah juga, selain dr lepak rumah kawan2 aku juga pg lepak kt kedai makan, terutamanya kedai yg ada dam (papan aji) siap main lg...bile nampak keta cg aku, terus cabut lari...haha


24. ada satu hari tu cikgu tak masuk kelas, jd aku n beberapa kawan lain membuat aktiviti yg menarik iaitu bermain di tengah hujan ~ namun semasa sedang asyik bermain, tetiba cg pggil n siap bg denda lg....huuhu, kelakor, kena denda dlm kelas yg ada adik aku....ish3...


25. tahun terakhir aku kat sekolah rendah, aku pernah kena-diperkena ~ asalnya gurau2 je, tp macam terkena dlm arena dunia sendiri la.. masa tu sorang budak pempuan ckp ngn member dia yg dia suka tgk aku...tp kwn dia plak lebih2 buat cerita ~ smpai aku pulak malu nk berdepan ngn diorang - huhu...


ini adalah sebahagian daripada kehidupan aku pada zaman aku belum cukup dewasa...semua kisah di atas berlaku antara tahun2 seawal ingatan aku sehingga aku tamat belajar di sekolah rendah...boleh tahan la panjang kisah hidup aku...hahaha


akhir kate aku dengan bangga diri dan bosan siot tidak akan mengumumkan 5 orang yg bakal di tag, ini kerana berdasarkan pemikiran aku, klu tag ini berterusan, maka aku jua kena baca apa yg org yg aku tag tulis....hahaha

so 5 orang tiada dlm senarai tag, tapi sekiranya ada sapa2 yg terbaca tag ini dan terasa ingin untuk men"tag"kan dirinya, amat dialu-alukan...jgn malu n jgn segan silu...inilah dunia berbloger yg paling simple....


kepada semua pembaca, sekiranya ada berminat utk tag ini, sila buat dan publishkan bersama2...bolehlah pembaca2 blog lain memnbacanya dan mengetahui kisah2 hidup kite di masa2 yang lalu...


salam bloger


Fathi adha
Bangi - nadi Ilmu berterusan

No comments:

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails