Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Wednesday, September 16, 2009

16 September....

16 September....

apa yang best??

yang aku pasti aku tak sempat sahur kat rumah tadi, walaupun dah balik, tapi aku tak sempat bersahur kat rumah, sampai depan rumah....azan berkumandang... tp tak pe lah, janji hari ni buka puasa bersama keluarga terchenta...

16 September ni...ramai yg lupe n ter "tdk sedar" apakah yg berlaku sebenarnya.. sepatutnya hari ni kita meraikan sambutan hari ulang tahun kelahiran negara baru, "MALAYSIA". penubuhan Malaysia pada 16 September 1963. Malaysia yg wujud pada hari ini adalah berbeza dengan yg ada pada 46 tahun lalu... Malaysia yg ada pada masa tersebut adalah gabungan antara Persekutuan Tanah Melayu, Sabah, Sarawak dan Singapura.

Rancangan Penubuhan Malaysia ditentang oleh dua negara iaitu Indonesia dan Filipina. Indonesia menentang kerana menganggap Persekutuan Tanah Melayu melakukan penjajah baru (Neo-colonialism), manakala Filipina pula menuntut kerana menganggap Sabah adalah sebahagian daripada wilayahnya pada suatu masa dahulu.

Kisah Tuntutan Sabah oleh Filipina dimulakan oleh Presiden Macapagal dan berlanjutan sehingga dekat2 terkini apabila Anaknya Aroyo Macapagal juga ingin membuat tuntutan terhadap Sabah. ~ sikap Filipina nk tuntut wilayah Sabah, Kawasan Selatan Filipina (Mindanao) pun tak boleh setel, tp nk kan kaw yang lebih besar lagi..

Indonesia dengan terang-terangan melancarkan konfrontasi ke atas Malaysia dengan ayat yang tegasnya "Ganyang Malaysia" yg mahu menjatuhkan Malaysia. Siri Konfrontasi Malaysia-Indonesia berakhir apabila Presiden Suharto digulingkan.

Hubungan Malaysia Indonesia dipulihkan kembali dan semakin akrab selepas pertukaran kepimpinan iaitu selepas Tun Abdul Razak menjadi Perdana Menteri Malaysia yang ke 2. Hubungan Malaysia-Filipina juga bertambah baik selepas Presiden Marcos menjadi pemerintah baru bagi Republik itu.

16 September juga mengingatkan Masyarakat Malaysia mengenai proses pertukaran kerajaan (yg tidak terlaksana) entah ke mana janjinya~ mainan politik (masa tu kerajaan Pak Lah dah pening kepala daa nk pk...

Anyway, 16 September yg aku alami adalah 16/9/09 hari yang tak sempat sahur kat rumah...walaupun dah nk sampai...

16 September Anwar = mimpi tinggal mimpi

16 September Rakyat Malaysia = terbentuknya Malaysia...



Di Kesempatan ini juga, aku ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua pengunjung Blog ini...

semoga Raya Tahun ni dapat beraya dengan aman....

sekian


Fathi Adha
~sebuah kisah di rumah sendiri~
wide Field dan aku...

No comments:

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails