Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Friday, June 18, 2010

Pencetus Perang Dunia Pertama

cawan-dunia

Perang Dunia Pertama (PD1 - 1914-1917) tercetus di Eropah oleh kuasa-kuasa Besar. Punca utama atau sebab segera berlakunya PD 1 adalah disebabkan pembunuhan Putera Mahkota Austria-Hungary (diharap pembaca tidak terkeliru dengan Australia). disebabkan pembunuhan terhadap Putera Mahkota A-H, kerajaan A-H mengesan dan mencari pembunuh tersebut (kes ini merupakan pembuhan terancang).

Hasilnya, kerajaan A-H berjaya menangkap org yang terlibat dlm kes tersebut yg mendapat bantuan dan latihan daripada Serbia. (itu maksudnya Serbia merupakan Dalang dalam kes ini). Kerajaan A-H menghantar tuntuan kata dua (turuti @ perang) terhadap kerajaan Serbia. namun Serbia yang mendapat sokongan dan back-up drpd Rusia (Rusia juga kuasa besar). Serbia tidak membalas tuntutan tersebut.

A-H mendapat sokongan (partnership) Jerman (juga kuasa Besar dunia pada masa itu). jadinya mudahkan cerita [sapa musuh A-H = musuh Jerman]. serbia musuh A-H, maka dia juga musuh Jerman.

jadi nak dijadikan cerita, perang dunia 1 boleh tekan link je. hehe

apa yang aku nak sampaikan sini, malam ni, ada game

June 18, 2010 @ 8.30 Malam

Germany vs Serbia

kalau tanya aku, ini adalah musuh tradisi, musuh yang menjatuhkan Jerman dlm PD1 dan melenyapkan empayar Austria-Hungary. jadi, jom layan bola.

hidup ini biar taw skit ttg sejarah sebelum menyokong penuh..

1 comment:

Anonymous said...

salam..

sy suke sejarah..*ngeee*
=)

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails