Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Saturday, May 9, 2009

Sejarah itu kehidupan...

Sejarah itu kehidupan... segala yg berlaku dlm hidup kita, hidup org lain, hidup jiran kite, hidup sesape shj akan menjadi sebagai sebuah sejarah kehidupannya.. sejarah yg pling agung adalah peristiwa yg melibatkan ramai pihak dan pelbagai macam keadaan... sejarah di cipta kepada manusia bukannya untuk di jadikan unsur mengagung-agungkan atau unsur riak atau menunjuk-nunjuk. sejarah dicipta utk umat manusia adalah tidak lain dan tdk bukan utk mengajar manusia itu ke arah yg lbh baik. sejarah itu kehidupan yg lps, walau sesaat yg lepas, ia tetap sebagai sebuah sejarah...namun penilaiannya adalah terletak pada harga peristiwa tersebut.

sejarah bukannya suatu perulangan dan sejarah tidak akan berulang...yg lepas tetap lepas, yg akan datang belum tentu lagi dapat diduga. Namun sering kali pihak2 tertentu menyatakan bahawa sejarah itu berulang.... sejarah tetap tidak akan berulang...yang berulang itu adalah peristiwa. peristiwa merupakan kejadian yg berlaku dlm tempoh masa tertentu dengan melibatkan beberapa orang manusia atau tokoh.

Peristiwa bencana alam seperti banjir yg sering kali berlaku dikatakan sebagai peristiwa sejarah. Banjir atau musim tengkujuh di pantai Timur Semenanjung saban tahun akan berlaku di kawasan yg sama, dengan melibatkan orang-orang kampung yg sama. Walaupun berlaku perulangan, tempat yg sama, org (peduduk yg sama), musim (tengkujuh) yg sama... namum hakikatnya, sejarah itu tidak akan sama... masa berlaku (time frame) adalah tdk sama.. itulah yg membezakan peristiwa sejarah...

Sejarah itu adalah satu permulaan ke arah kehidupan yg lebih baik...

fathiadha blogs....

1 comment:

joegrimjow said...

tanpa sejarah sapew la kitew

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails