Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Tuesday, February 2, 2010

mandikan kucen

salam.

tadi sewaktu aku pulang dari pusanika selepas bertemu dengan beberapa orang rakan, aku sempat melihat 3 orang lelaki sedang memandikan seekor kucen. kucen itu sungguh cantik (a.k.a. comel) berbulu lebat dan kaler pun cantik jugak la. nk je aku tangkap gambar kucen tu. tapi masa kucen tu kena mandikan oleh golongan lelaki tersebut, bulu2 nya yang cantik tak kelihatan cantik.

okey la. bercerita kisah kucen ni, aku masih ingat lagi masa aku stay kat KIY, (Kolej Highlander), suatu hari member aku (jiran aku) memberitahu bahawa ada seekor kucen yg baru melahirkan anak. terdapat 2 ekor anak kucen itu. satu kaler putih dan satu lagi kaler kuning-kuning oren macam kaler kucen la (gambar). nama kucen tersebut setelah dipersetujui, nama kucen tersebut ialah "Naget". Naget ni sangat nakal dan selalu buat aku rasa mcm nak gigit2 kucen ni.

satu hari kucen ni telah masuk ke bilik member aku sewaktu aku dan jiran aku nk keluar. dengan selambe si naget masuk ke bilik member aku dan siap lepak atas karpet lagi. aii, melampau tu. aku pun tak penah tido atas krapet bilik member aku tu. (sebab bilik aku sebelah bilik dia je).

satu hari aku tengok kucen tu macam dah lama tak mandi, busuk dan sebagainya. jadi aku amek kesempatan utk mandikannya. aku mencari shampoo yang sesuai, kemudian aku tangkap naget dan terus mandikannya. (bagus sangat2). pastu aku biarkan ia kering sendiri.

kemudian aku jumpa jiran aku, aku bagi taw dia, yang aku dah mandikan Naget. dan dia pun gelak mendegar cerita tersebut.

tapi sayang, Naget telah menghilangkan diri sewaktu dia membesar, naget pergi meninggalkan aku. (tak pe, aku tak kesah pun) dah ler kucen yg lagi sekor kaler putih menghilangkan diri masuk ke blok pempuan. biarkan lah...


p/s: sayangilah kucen, kerana ia juga makhluk tuhan.

12 comments:

::SizuKa:: said...

salam,

kucing pon nak kasih sayang manusia..hehe...saya suka tengok kucing, tapi tak suka pegang..sebab geli dan takut..tatau pasai pa..hoho~

amirul said...

ko mandi kn kucen..tapi ko mandi x?hehehehehe..

devoted lily said...

kuceng name naget??
rndu kucing lm.. tp da mati..
hoho.. sedeyh..

tEaM said...

hhehehe,bagus lak aii...
teruskan nilai murni ini..
aq xpenah terpikir plak nk mandikn kucing kat blog aq..
bg makan n ajak main2 kejap slalu la...h0hoho...
apepn chayok yea...

Fathi Adha said...

sizuka:

wasalam, tak perlu takut @ geli pada kucen. krn ia jugak makhluk ciptaan tuhan utk dampingi manusia


amirul:

aku mesti mandi dulu...baru boleh mandikan kucen.. haih!

Fathi Adha said...

devoted lily:

kucen lame namanya naget..tp skrg dah ilang.. sedih jugak...

p/s: tetap rindukan kucen


team:

kalau kucen dah nampak macam busuk, atau byk kotoran, maka perlu mandikannya..tpi make sure pada hari yg panas, agar kucen tak kesejukan sgt..

♥cutebabygirl♥ said...

comel nye meow tu!!!!
nakkkkkkkkkkkkk~~~ (^^,)

Fathi Adha said...

ziela:

tak boleh..
sbb naget dah ilang...huhu (kena culik entah)

kumom said...

olololo...comey nye kucen tuuuuu..cm sm je ngn kisah aku..aku dl pn de gk jmpe kucen.alahai comey sgt2..cyg dierr..aku jmpe kucen 2 kt dpn flatlet laki kolej aku.aku pggl a dier.meow3.ye ikut aku smpi blik.aku mandikn dier.bg mkn.siap tdo tah katil aku.tp kucen ni mai time tghri je.time mkn..lme2 dier tah ke mn..1 ari 2 aku tgk bangkai dier kt dpn blok d..huhu.cedey aku tgk..

Fathi Adha said...

kumon:

waa...ini kisah sedih..
aku just ilang kucen je...dan smpai ari ni tak jumpa2 lagi..huhu

Hus said...

Bagai nugget lupakan fathi. Haha.

Dh besar kot. Bakal menggantikan JAIS. Haha.

Aku g UO haritu. Jumpa byk generasi bdk2 baru. Hehe.

Fathi Adha said...

hus:

lama sudah...

kalau boleh gntikan JAIS tak pe la..
ak risau nyer kot dia pon terikut sama perbuatan itu... ak tak sempat didik naget dlu..

ha'ah..kt UO ada pengganti baru.. tp still ak nk naget.. haha

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails