Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Sunday, February 28, 2010

satu tazkirah

Salam Ukhwah

sudah lama aku nk tulis entry baru, tapi sejak sehari dua ni aku sibuk dan banyak keja (mcm sama je) elok sangat la tu.

sesuatu yang baek itu bukan datangnya daripada tempat yang baek2..betul kah? kadang aku fikir tak betul la menda ni. ish3. tapi kadang terfikir benda-benda begini baek jugak. seperti kata orang, dalam 1000 orang baek2, ada jugak yang tak baek, dan dalam 1000 orang tak baek ada jugak yg baek. (betulkah ayat aku itu?)

semalam aku diperdengarkan sebuah ceramah yang cuba mengupas sebuah kitab, al-Hikam, dalam kupasan-kupasannya penceramah itu cuba menekankan tentang peri penting kehidupan manusia di dunia ini utk menghambakan diri kepada Allah s.w.t. (sentap menusuk jiwa). dia juga berjaya mengupas tentang apa yang berlaku di dunia pada hari ni utk dijadikan panduan hidup.

dalam mukaddimahnya banyak menyentuh tentang isu semasa, seperti pemilikan Bom Nuklear oleh Israel, keinginan Israel utk membentuk Israel Raya (baru ku dengar), keinginan Israel utk menawan Dunia dan bandar utama orang2 Islam, dan satu ialah tentang Perang Suci. (kalau aku citer semua dalam satu entry ni, kompen xabis nk baca entry ni).


dalam banyak2 perkara...yang aku suka dengar ialah "kebanyakan kita sekarang ni tersesat di tengah jalan dan masih berpeluang utk kembali ke pangkal jalan".


p/s: jarang benar dapat dgr ceramah smpai touching mcm smlm.. (tetiba mcm nk insaf, tapi hati masih belum terbuka lagi)

4 comments:

::SizuKa:: said...

"kebanyakan kita sekarang ni tersesat di tengah jalan dan masih berpeluang utk kembali ke pangkal jalan"..

true..benar sgt..bagus lah awak pergi semalam ceramah tu and kongsikan ilmu di sini..good ;)

satu persoalan, merujuk kepada statement di atas, apakah cara terbaik untuk kita tegur kawan kita yang jarang menunaikan solat fardhu?

Fathi Adha said...

sizuka:


emm.. payah jugak nk suh org solat ni.. sebab ia depend pada individu.. "lain padang lain belalang, lain orang lain hatinya"

rumate sy dlu, dia suka ajak org solat berjamaah..

lain cara, try ajak g masjid, especially time ada kuliah maghrib..

lain cari lgi, cakap terang2 depan dia.. n suh dia sembahyang.



p/s: harap kalian as a reader blog boleh menyatakan pandangan masing2..

Moon BlooDy Spell said...

kadang2 manusia ni ada peluang tapi tak hargai... mereka leka hanyutt

white eve said...

cepat2 lah bukak hati sementara hidayah tuh xpergi jauh lagi dari hati awk tuh...tu hidayah untuk awk la tuh..cume..awk xnk amek die.. (^^)

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails