Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Friday, May 28, 2010

Tanjung Pagar - relations

entry ini akan menyatakan beberapa pandangan berkenaan dengan isu Malaysia-Singapura. sila teliti beberapa fakta yang ada.


beberapa petikan artikel beserta dengan ulasan yang diberikan:

  1. Malaysia tidak rugi apa-apa apabila Stesen Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) di Tanjung Pagar, Singapura diserahkan kembali kepada republik itu. (Sumber) - benarkah Malaysia tidak rugi apa-apa? berapa banyak sumber pendapatan KTMB di Singapura? Tanjung Pagar adalah di bawah hak KTMB selama 999 tahun bermula 1918.
  2. Malah, perpindahan stesen itu ke Woodlands pada 2011 berjaya menyelesaikan banyak isu sensitif yang mengekang hubungan kedua-dua negara sejak 20 tahun lalu, kata Menteri Besar Datuk Abdul Ghani Othman. (sumber) - isu sensetif Malaysia-Singapura tidak dapat diselesaikan dengan mudah. isu tersebut sudah menjadi sensetif sejak 20 tahun lalu. mana mungkin dapat dihapuskan. banyak lagi isu lain yang tidak dapat diselesaikan. sekiranya pihak kerajaan menyatakan bahawa hanya berjaya menyelesaikan isu pemilikan tanah Tanjung Pagar sahaja - YA.
  3. Malaysia juga mendapat ganti kepada 271 hektar tanah KTMB yang berselerakan di republik berkenaan dengan dua bidang tanah di kawasan Marina South dan Ophir-Rochor yang sama nilainya dengan keseluruhan tanah KTMB itu. (sumber) - adakah sama nilai tanah di Marina South dan Ophir-Rochor dengan Tanah seluas 271 Hektar? - sepanjang landasan kerata api tesebut, banyak manfaat akan diperoleh oleh Singapura.
  4. "Bagaimanapun, melalui perjanjian yang dibuat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dengan Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong, kita keluar dari Tanjung Pagar dan memperoleh tanah baru yang dikelilingi pembangunan bertaraf antarabangsa," katanya pada persidangan akhbar di kediaman rasminya di Johor Baharu. (sumber) - Khalid Samad kata "tanah baru itu (Marina South dan Ophir-Rochor) adalah salah satu kawasan kasino di Singapura (membuktikan andaian Malaysia boleh terima judi) - kita masih ada hak di Tanjung Pagar sehingga tahun 2916. mengapa cepat benar menyerahkan kepada Singapura?
  5. The Tanjong Pagar railway land was acquired under a 1918 colonial ordinance specifically for use by KTM for a period of 999 years. (sumber) - 999 tahun bukannya tempoh yang pendek, mungkin satu hari nanti (belum capai tarikh tersebut dah kiamat) bukankah lama lagi KTMB boleh berada di sana. tp mengapa perlu diserahkan dan batalkan perjanjian tersebut. setelah berpindah ke Woodlands, Malaysia (KTMB) menghadapi masalah baru iaitu menetapkan stesennya di sana. adakah Woodland akan diberikan percuma kepada KTMB sebagai stesen keretapinya?
  6. Isu Tanjung Pagar - Khalid Samad (MP Shah Alam) menyatakannya sebagai satu pengkhianatan. (sumber) - kenyataan MP Shah Alam sangat lantang. beliau begitu marah akan isu ini. adakah rakyat Malaysia sedang bersetuju dengan isu ini? - BACAlah dan gunakan akal fikiranmu untuk menilainya.
  7. Isu Tanjung Pagar - adakah ia nasihat daripada APCO - Khalid Samad (MP Shah Alam) - (sumber) - ramai pihak lain menyatakan demikian. Malaysia membayar APCO sebanyak 77 juta. adakah ia jumlah yang sedikit (PD/DR 22 April 2010, pages 34). Malaysia sanggup membayar sejumlah yg besar adakah semata utk hilangkan hak negara?
  8. Sejauhmanakah APCO berjaya mempengaruhi Malaysia dalam menangani isu di Malaysia dan luar Negara? - (fikir-fikirkanlah)
  9. dipahamkan oleh MP dlm sidang Parlimen 22 April 2010, Malaysia menggunakan Khidmat APCO. jika anda tidak mempercayainya, sila dapatkan sidang Parlimen pada 22 April 2010. penulis blog hanya menyampaikan sahaja.
  10. 1Malaysia juga hadir daripada 1Israel - juga ada dinyatakan dalam sidang Parlimen 22 April 2010.


APCO = Asiasoft Worldwide (syarikat milik Yahudi)
MP= Ahli Parlimen
PD/DR = Perbahasan Parlimen/Dewan Rakyat

p/s : fikir-fikirkanlah wahai pembaca kalian. gunakan akal yang waras dan hati yang tenang.

No comments:

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails