Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Tuesday, January 19, 2010

kehangatan kian terasa

Salam Kembali


Politik kampus telah menunjukkan kehangatannya. setiap sesi pasti ada satu pilihan raya Kampus (PRK)/ PRK UKM dijangka berlangsung pada hujung Januari ini, so sekarang ni adalah time2 nk update (Audit) bendahari, nk semak semua rekod2 lama, nk cheak mailing dan sebagainya. semua tugas itu dilakukan oleh ahli-ahli Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) yang mentadbir. setiap kali PRK datang, suasana yang meriah jugak datang. meriahnya PRK dalam tahun-tahun tertentu adalah ditentukan oleh calon2 yang bertanding. tidak kiralah mereka menjadi calon umun atau calon fakulti.

PRK telah datang dengan membawa seribu erti. sepanjang pentadbiran MPP sesi 2009/2010, banyak perubahan yang kelihatan di UKM dan banyak jugak perkara2 yang tidak menampakkan perubahan. (tidak semua perkara berjaya diselesaikan dalam tempoh 1 tahun pentadbiran).

setiap kali berlaku PRK, setiap kalilah aktiviti kutuk-mengutuk akan berlangsung tanpa ada bayaran dan tanpa ada galakan (terpaksa terima hakikat walaupun tak suka). masing2 mempertahankan calon dan politik bawaan mereka. walaupun di UKM hanya guna sistem dwi-Parti (Barisan Aspirasi dan Gabungan Mahasiswa).

aktiviti kutuk-mengutuk ini biasa sangat dalam kalangan politik kampus. jika dilihat sepanjang sesi lepas, bias atau memihak ini biasa sangat berlaku dalam kalangan pelajar dan juga pentadbir. (sudah bosan dengan pelbagai kerenah mereka semua). tapi itulah politik!

okey berbalik kepada politik kampus ni. (harap jangan ada keliru antara politik kampus dengan PRK). politik kampus UKM sangat bergantung kepada politik luar kampus (politik Malaysia). setiap yang berlaku di luar kampus pastinya akan terbawa-bawa ke dalam kampus, tidak kiralah dari segi apa pun. jika dilihat kehangatan politik kampus ini, pastinya PRK yang akan menjadi kemuncaknya. setiap calon mula menyiapkan dirinya dengan eleman-eleman jati diri yang baik untuk menaungi hati pelajar. (kalau perangai buruk, tp pandai cakap, buat apa kan?? sepatutnya dapatkan yang terbaek!!)

bila bercerita tentang calon ni. satu perkara penting yang perlu kita tahu, jika seseorang calon yang bertanding itu tidak menunjukkan reaksi atau minat yang mendalam dalam politik kampus ini, maka janganlah warga kampus mengundinya. (kalau dah nampak tak de semangat buat ape undi kan??) perkara ini sering berlaku pada calon #@!%&*()^# (tak yah cakap la) yang selalunya nampak ramai dan mantap tapi tidak ada kelebihan lain. calon sedemikian tidak mampu menghadapi dunia sebenar politik jika beliau menang nanti.

bagi yang akan mengundi pada sesi ini dalam PRK, gunakan akal yang waras dan hati yang tenang serta kerasionalan minda dalam membuat penilaian. jangan tergapoh-gapah, jangan terlalu sangat menyakini sesuatu yang tak pasti dan jangan takut2 untuk mengundi calon2 yang berkualiti. think feture dan pastikan anda mengundi yang terbaek!!
(DECTAR: lambang kemegahan UKM)

p/s: PRK dah terasa dah...

ini entry pertama aku menceritakan tentang politik kampus, sebab tu la nampak kurang berobjektif.


*undi anda adalah utk semua*

6 comments:

zAty kEcik said...

hope sume calon kali ni be profesional la..
xmau la ade isu2 xbez..
although ni politik..
tp imej kne jge maa..
haha~

Fathi Adha said...

zaty:

betul3.. imej tu penting, isu tu kena kurang...

::SizuKa:: said...

kali terakhir nak merasa pilihan raya di UKM. kan?

Fathi Adha said...

sizuka:

betul2.. insyaAllah ini yg terakhir..

:)

cokelat lover said...

msuk brtnding gk ker?? =)

Fathi Adha said...

cokelat lover:

insyaAllah tak...

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails