Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Tuesday, January 5, 2010

kisah yang merisaukan

salam kembali.

sewaktu pulang dan datang kembali ke bumi Bangi ini, aku menggunakan perkhidmatan bas "cepat Eksperess". sewaktu pulang, aku meangambil tiket dari Putra (KL) ke Jertih, cuma yang menjadi masalah apabila berlaku pertukaran bas di Machang, kalau lah aku tidak bangun pada waktu itu, kompon lah sampai kota Bharu.

sewaktu pulang ke Bangi juga, "Cepat Eksperess" yang ku naiki mula mengalami masalah dalam perjalanan. pada jam 11.45 (lbh kurang la) dan masih lagi berada di wilayah kelate. (kalau ikutkan teori musafir masih belum boleh solat jamak-qasar) kiranya masih terlalu awal la utk rosak. dengan hanya 5 orang driver bas, mereka bertungkus-lumus menyelesaikan masalah tersebut dan akhirnya berjaya. jam 12.15, bas kembali ke jalan raya dan meneruskan perjalanan.

berbekalkan nama bas CEPAT EKSPERESS, bas tersebut tersangat cepat bagi aku. yang jangkaan waktu sampai di awal pagi juga begitu awal iaitu kira2 jam 7.oo pagi. iaitu "terlebih" cepat dari pengankutan bas awam lain yang kebiasaannya sampai jam 5.00 pagi. disebabkan "CePAT" maka sampainya pun boleh dilihat tanah.

kalau ikutkan pengiraan masa perjalanan Besut-KL, 6-7 jam bagi pengankutan awam.
jadi jika 10.00 mlm maka akan sampai dlm jam 4.00-5.00 pagi.
jika di tolak kos masalah semasa perjalanan (30 minit) sepatutnya ada boleh sampai setengah jam lebih awal.
tapi disebabkan "Cepat" maka sampainya pun "tercepat la". so moral of the story "jangan la naik cepat, if ada choice lain" (hari tu tak de choice daa)


kisah yang merisaukan

ok, panjang betul introduction aku tadi. selepas masuk ke Hentian Putra, bas meneruskan ke destinasinya Kajang. sewaktu masuk ke Highway Utara selatan (PLUS), bas itu bergerak-seiring-namanya. cuaca tetiba hujan.

tetiba dalam perjalanan itu juga, terdapat sebuah kereta yang bergerak lebih perlahan di hadapan berada di lane yang laju. dgn professional pemandu bas itu, beliau sempat mengelak dari berlaku kemalangan jalan raya.

nyaris2 bas tersebut merobek belakang kereta Myvi (yang entah sapa pandu perlahan di lane laju) dan kedengaran suara pemandu bas memaki-hamun-pemandu-kereta myvi tersebut. aku tengok ada penumpang yang mengurut badan, ada juga yg tengok kelibat kereta itu, ada jugak yg duk takafur, ada jugak yang duk kutuk2 kereta tu, ada jugak yang berkata "bahaya betul" ada jugak yang kata nasib baik dan sebagainya lagi. (janji berkaitan).

memang kisah bahaya di pagi hari la.

so aku dah selamat sampai, hanya bersyukur kpd ilahi.


3 comments:

~S.H.A.I~ said...

seb bek fathi selamat sampai....hehe~~

::SizuKa:: said...

salam,

saya ada baca dalam utusan lately about sikap pemandu bus yang memandu secara bahaya. gila. uh. dia tahu nak potong je sampaikan hampir bertembung dengan kereta dari arah bertentangan. dalam kes anda, kereta myvi tu la terkedek-kedek duk kat lorong yg laju. aish. macam2 hal ada.

p/s : mujur anda selamat sampai ke UKM and story this dalam blog. hehe. ;)

Fathi Adha said...

haidah:

tuhan bagi ruang dan peluang kpd fathi..


Sizuka:

pemandu bas mengejar trip perjalanan tanpa memikirkan nasib pemandu lain. itulah bahayanya.

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails