Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Thursday, March 4, 2010

perlukah seorang kawan?

salam..

entry ini sebenarnya aku keluarkan kerana rasa kecewa terhadap seorang kawan. "kecewa yang tak teramat sangat", sebab dah biasa... esok lusa baek la tu. aku ni jenis tak suka simpan lama2, nanti susah nk mati. berbalik kepada persoalan ini, sebenarnya aku dah lali dah dengan perangai kawan aku ni, dah naek bosan dah. malas daa nk layan... tpi tak layankan dia kawan aku.. emmm tak pe kawan biar berjuta... musuh jangan sorang pun, bak kata hukamah "seorang musuh adalah lebih ramai daripada 1000 orang kawan".

bercerita tentang kawan ni, ada beberapa jenis kawan yg aku klafikasikan sendiri, kalau korang jugak mungkin ada yg tersendiri kan...so aku punya mcm ni.
  1. kawan yg setia bersama - segerak searah- hanya aku dapati bilamana konsep teori dan praktikal telah diaplikasikan. kawan ini adalah dalam kategori sahabat, jatuh bangun bersama, susah dan sakit senang ada bersama.
  2. kawan rapat - tp tidak segala hal.. kawan ini biasanya kawan2 yg selalu bersama, tp tak segala hal.
  3. kawan yg dah biasa - yang ni kawan yang boleh bersembang sampai 2-3 pagi tanpa rasa bosan. kawan ni boleh ke mana2 tp tak selalunya bersama.
  4. kawan biasa - kawan bertemu mesra..bile berpisah tak rasa apa2 pun.
  5. kawan makan kawan - yg ni kawan yg "spesel" - dia ni bukan sahaja boleh makan kawan, malah kawan sendiri pun "dia boleh telan". ini kawan yg perlu di elakkan krn jenis kawan yang sebegini ada sifat2 yg tersendiri seperti suka tikam dari belakang, menyusahkan kawan dan sebagainya.

berbalik kepada soal kawan aku tadi..disebabkan mereka berasal bukan dari golongan 1-3, maka mereka akan selalu berfikiran begitu. mereka tidak pernah taw isi hati kawannya, dia hanya berkata2 tanpa tahu apa sebenarnya yang terasa di hati kawannya itu.

ada kalanya niatnya nak bergurau, tp bila gurauan dah tak pk sensitiviti orang laen...jadi laen la pulak. sesungguhnya aku terasa hati dengan beliau, tapi aku tak suka dendam...buat apa dendam, tak de gunanya. lagi pun aku taw tak semua org boleh pk menda yg sama. maknanya pemikiran manusia ini tak sama...


p/s : hati kawan pun kena jaga...tp jaga la jugak diri sendiri, maruah, peribadi, jiwa, harta, akal serta AGAMA. (",) pesanan ikhlas dari penulis.


fathiadha, ANM.

2 comments:

::SizuKa:: said...

salam,

hmm..tak faham apa yang berlaku sebenarnya..cuma yang tahu penulis blog seakan sakit hati dan bengang sama salah seorang kawannya..hmm..memang kat dunia ni ada macam2 jenis kawan..harap bersabar lah yea..kawan ooo kawan...aishhh~

Fathi Adha said...

bila saya menyedari...rupanya saya disakiti oleh bukan seorang... tp smpai lebih dari seoranh...

mudah-mudahan Allah s.w.t membuka pintu hatinya dan juga pintu hatiku..

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails