Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Sunday, April 26, 2009

Isu Agama Anak

IPOH 25 April - Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Jamil Khir Baharom menegaskan, isu penentuan status agama anak apabila bapa atau anak memeluk agama Islam perlu dilihat daripada aspek hukum syarak dan perundangannya.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas lebih lanjut mengenai isu itu kerana sudah banyak pihak yang mengeluarkan pandangan masing-masing berkaitan perkara tersebut.

''Saya rasa tidak perlu komen lebih lanjut sebab beberapa kenyataan sudah dibuat sebelum ini dan tidak perlu diperjelaskan kerana dibimbangi berlaku percanggahan lain.

''Isu ini membabitkan soal undang-undang dan kita perlu asingkan. Kita tidak mahu bagi (ulasan) sebab dibimbangi ada percanggahan lain (pendapat). Jadi, sekarang ini, kita terima keputusan sedia ada," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan program Ekspedisi Kasih ke Perkampungan Orang Asli Pos Raya di Simpang Pulai dekat sini hari ini.

Sementara itu, Jamil Khir yang baru dilantik sebagai Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO yakin umat Islam di negara ini mampu bersatu padu di bawah kepimpinan negara sedia ada yang cukup berwawasan dan berwibawa.

Katanya, Islam amat menitikberatkan hubungan baik antara masyarakat hingga membolehkan rakyat negara ini dapat menikmati kehidupan aman dan selesa.

Kata beliau, dengan adanya nikmat itu, rakyat bebas bergerak melaksanakan aktiviti harian tanpa rasa takut dan ragu, malah berasa selamat kerana dilindungi peraturan serta undang-undang.

''Kita diajar supaya sentiasa hidup dalam suasana persaudaraan sesama manusia tanpa mengira agama, bangsa dan keturunan. Ia akan mewujudkan kehidupan masyarakat dalam suasana kasih sayang, tolong-menolong, bantu-membantu, aman dan sejahtera.

''Jika kita tidak menjaga persaudaraan sesama kita, maka masyarakat akan berpecah, berlaku pergaduhan, penindasan, kezaliman, benci-membenci dan akhirnya masyarakat akan menjadi lemah, mundur dan tidak lagi wujud keamanan dan kesejahteraan," jelas beliau.

Mengenai usaha memajukan masyarakat Orang Asli, beliau berkata, kerajaan akan memastikan masyarakat itu tidak ketinggalan dalam bidang pendidikan dengan membina segala kemudahan asas yang diperlukan.

''Dalam bidang kerohanian, kerajaan melalui Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) telah menempatkan guru-guru agama di perkampungan Orang Asli yang akan menjalankan kelas-kelas pengajian agama," katanya.



Utusan Malaysia, 26 April 2009....

No comments:

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails