Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Tuesday, April 14, 2009

Metafizik itu....

Metafizik ialah satu ilmu yang mengkaji tentang sesuatu yang hadir selepas fizik..iaitu sesuatu yang sukar dibuktikan kesahihannya. ia juga dikatakan sebagai mengkaji sesuatu yang bersifat abstrak.

Apabila aku belajar tentang metafizik, aku mendapati sesuatu yang agak luar biasa, bagimana seorang tokoh Barat boleh berkata "Tuhan itu wujud, sehingga kita tidak dapat membayangkan bagaimana tuhan itu tidak wujud" betapa kekuatan dan pengangan terhadap kewujudan tuhan itu tidak mampu di tolak ketepikan.

Ia berbeza dengan free thinker yang mempersoalkan kewujudan tuhan. dalam persoalannya "adakah tuhan itu wujud"?? sekiranya tuhan itu wujud, bagaimana bentuknya? apakah sifatnya?? itu jugalah yang dioerjuangkan bagi golongan yang tidak mempercayai tuhan. Golongan free thinker telah wujud di Malaysia sejak sekian lama. golongan ini mula mempersoalkan kewujudan tuhan dan perkara2 ghaib. sedangkan semua perkara yang mereka persoalkan adalah ketentuan tuhan.

Berbalik kepada persoalan metafizik, dapatkah metafizik merungkai hakikat ketuhanan?? sekirannya pandangan Al-Farabi di ambil kira, maka metafizik yang menjadi kajiannya adalah terbahagi kepada 3 bahagian.
  1. Persoalan ilmu yang berkaitan dengan benda yang wujud dan sifatnya. (masih boleh dilihat)
  2. Berkait dengan jenis mawjudat yang menghubungkan antara perkara pokok dengan teori sains seperti yang dibincangkan dalam ilmu logik, sains matematik dan sains tabii. (masih boleh dibuktikan kewujudannya)
  3. Berkaitan dengan mawjudat yang tidak berjasad termasuk sains atau ilmu mengenai Tuhan.
Metafizik ini bukannya satu ilmu yang khusus berpaksikan pemikiran falsafah semata2. metafizik ini juga ilmu yang mengukuhkan lagi hakikat dan konsep ketuhanan.


pengantar falsafah.....FSSK, UKM

No comments:

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails