Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Saturday, April 4, 2009

Meeting...kepentingannya

Meeting merupakan perkara yang sering kita dengar dari mulat kawan2. meeting atau dalam bahasa Melayu disebut sebagai Mesyuarat, ada juga yang menyebut dalam bahasa Arab sebagai Musyawarah. tak kesah la nak pakai bahasa apa, yang penting apa yang nak disampaikan itu sampai.

tujuan meeting itu sebenarnya adalah untuk menghebohkan, menyampaikan serta menyelesaikan beberapa persoalan yang tidak dapat diselsaikan dengan beberapa orang (setelah gagal mencapai kata sepakat).

perkara yang dibencangkan. Dalam Meeting, ada satu perkara yang dikenali sebagai Agenda. agenda merupakan perkara yang perlu diselesaikan dalam meeting tersebut. selain itu agenda juga bertindak sebagai guide line bagi menjayakan sesuatu meeting itu. tanpa agenda, ibarat meeting tanpa perancangan. Sekiranya agenda tidak diselesaikan, maka meeting tersebut masih lagi gagal mencapai standart yang sepatutnya.

terdapat juga agenda yang tidak dapat diselesaikan dalam sesuatu meeting dan sekiranya keadaan ini berlaku, maka diperlukan satu situasi yang mana dikenali sebagai carry forward agenda to next meeting.

Apa2 jua sekalipun, semasa meeting cubalah kita memberi respect kepada orang yang sedang bercakap atau menyampaikan. meeting yang baik adalah kuasa di tangan pengerusi dan semuanya berjalan mengikut agenda yang ditetapkan.

selamat menjalani meeting dengan lebih sempurna....


ikhlas dari Fathi Adha

No comments:

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails