Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Wednesday, March 4, 2009

Apabila kuasa dicampuraduk....

KEMELUT politik semasa terus mendapat perhatian pihak istana yang bimbang melihat senario itu mampu membawa kepada perpecahan dalam masyarakat. Selepas Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah dan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah Al-haj, Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra pula melahirkan rasa dukacita.

Sebagai lambang perpaduan dan keharmonian yang memayungi segenap lapisan masyarakat, pihak istana ada sebab untuk berasa terguris dengan kekalutan politik itu.

Bagi ahli sejarah negara, Profesor Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim, apa yang berlaku dalam masyarakat ketika ini termasuk lunturnya dokongan terhadap Raja- Raja adalah kerana jauhnya semangat dan kefahaman terhadap Perlembagaan Persekutuan.

“Rakyat tidak faham bahawa Perlembagaan Persekutuan adalah undang- udang tertinggi di dalam negara, dan Raja-Raja pula merasmikan keputusan yang dibuat berdasarkan Perlembagaan Persekutuan itu,” katanya kepada wartawan Utusan Malaysia, ketika ditemui di pejabatnya di Jabatan Sejarah, Fakulti Pengajian Sastera dan Sains Sosial, Universiti Malaya, baru-baru ini.

Dalam wawancara yang sama, beliau turut mengulas panjang mengenai betapa pentingnya rakyat memahami sejarah dan undang-undang dalam mengaitkan peranan Raja-Raja dalam kemelut politik semasa


UTUSAN: Di mana kedudukan Raja-Raja di bawah Perlembagaan Persekutuan?

KHOO KAY KIM: Sebenarnya pada 31 Ogos 1957, ketika negara menyambut kemerdekaan dan menjadi negara bangsa serta mengamalkan sistem demokrasi, bukan British yang menyampaikan kedaulatan kepada negara, sebenarnya Raja yang menyampaikan kedaulatan itu. Ini kerana pada 1 Februari 1948 apabila Persekutuan Tanah Melayu ditubuhkan menggantikan Malayan Union, British telah mengembalikan kedaulatan Raja.

Sewaktu kemerdekaan negara, Raja kemudiannya menyampaikan kedaulatan kepada rakyat. Maka, Tanah Melayu mula mengamalkan sistem demokrasi iaitu pemerintahan ke atas rakyat oleh rakyat dan untuk rakyat. Rakyat yang mempunyai kedaulatan dan rakyat yang menentukan segala-segalanya.

Jadi di mana peranan Raja-Raja?

Peranan Raja-Raja ialah menjadikan kerajaan yang sudah dipilih oleh rakyat sebagai rasmi. Bukan Raja yang menentukan kerajaan sebaliknya rakyat yang memilih, tetapi Raja menjadikan pilihan rakyat itu sebagai sesuatu yang rasmi.

Adakah peranan Raja-Raja itu disedari oleh rakyat hari ini?

Rakyat sekarang kelam kabut antara adat dan undang-undang. Mereka tidak begitu jelas antara kedua-duanya. Zaman dahulu sebelum campur tangan British, raja mempunyai kuasa mutlak. Raja yang menentukan siapa salah dan siapa benar. Raja juga yang menentukan bagaimana bentuk hukuman yang sewajarnya dikenakan.

Dari situ timbul kisah Hang Tuah dan Hang Jebat pada zaman Kesultanan Melaka. Kalau ikut adat, Hang Tuah itu salah. Tapi masyarakat selepas itu terutamanya golongan sosialis mengatakan Hang Jebat adalah benar. Tapi kita tidak boleh mengikut sentimen. Kita perlu lihat pada satu-satu zaman bagaimanakah budayanya.

Apa yang paling penting pada zaman dahulu ialah adat, sebab itu adanya pepatah “biar mati anak jangan mati adat”. Raja itu sebagai adat dan menentukan segala-galanya dalam masyarakat Melayu.


fathiadha.blogspot.com

No comments:

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails