Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Wednesday, March 4, 2009

Politik di Perak : Persidangan bawah Pokok jadi bahan Jenaka...

SEJARAH baru tercatat di Perak semalam apabila sidang tergempar Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dipanggil oleh Speaker DUN, V Sivakumar, diadakan di bawah pokok, 100 meter dari Bangunan Perak Darul Ridzuan yang menempatkan Dewan Undangan Negeri Perak, di Ipoh. Ketika pelbagai pihak masih berbalah mengenai kesahihan sidang berkenaan, Mahkamah Tinggi Ipoh petang semalam mengeluarkan perintah melarang Sivakumar daripada mengadakan sebarang sidang DUN yang tidak mengikut undang-undang. Apapun, sidang di bawah pokok itu kini sudah menjadi bahan jenaka sehingga ada yang menyamakannya dengan kerajaan 'Pasir Berdengung' dalam filem Laksamana Do Re Mi lakonan Allahyarham Tan Sri P Ramlee. Kita tidak pasti apa motif sebenar kumpulan terbabit terus berbuat demikian setelah pihak berkuasa tidak membenarkan mereka memasuki kawasan Bangunan Perak Darul Ridzuan, melainkan bermotif politik bagi meraih simpati orang ramai. Walaupun dalam Perlembagaan tidak menyebut yang sidang Dewan perlu diadakan di dalam bangunan Dewan atau di tempat khusus, tindakan mengadakannya di bawah pokok adalah luar biasa, aneh dan sesuatu yang memalukan. Malah, ia mungkin ditertawakan oleh generasi akan datang apabila mereka membaca sejarah perundangan negeri Perak. Persidangan DUN bukan perkara yang boleh dipermainkan untuk gimik politik, apatah lagi mengadakannya di bawah pokok yang menggambarkan satu penghinaan terhadap DUN itu sendiri. Tidak hairanlah apabila pelbagai pihak menganggap tindakan Speaker DUN berbuat demikian sebagai sesuatu yang memalukan institusi tertinggi pada peringkat negeri itu.

Kita juga berpendapat tindakan Pengurusan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak menutup Bangunan Perak Darul Ridzuan bagi menghalang sidang tergempar DUN Perak yang dipanggil Sivakumar itu sebagai wajar. Tidak mungkin sidang tergempar DUN boleh dilangsungkan tanpa perkenan Sultan Perak. Dengan itu juga, sidang yang dihadiri 27 Ahli Dewan Undangan Negeri Pakatan Rakyat dan meluluskan usul menyatakan sokongan kepada Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar, walaupun tampuk pemerintahan negeri itu sudah diambil alih Barisan Nasional (BN), dianggap tidak sah meskipun ada pihak mendakwa sebaliknya. Selain undi percaya dan menyokong Mohammad Nizar sebagai Menteri Besar yang sah, sidang tergempar itu juga meluluskan usul untuk mengesyorkan kepada Sultan Perak supaya membubarkan DUN dan melulus serta mengesahkan keputusan Jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN menggantung Menteri Besar, Datuk Dr Zambry Abd Kadir dan enam Exconya daripada menghadiri sidang DUN selama 18 dan 12 bulan. Bagaimanapun, pakar undang-undang perlembagaan berpendapat walaupun sudah mendapat kelulusan Dewan untuk membubarkan DUN, ia masih perlu mendapatkan perkenan Sultan Perak seperti yang diperuntukkan mengikut Perkara 18(2)(b) Undang-Undang Tubuh Negeri Perak. Begitu juga dengan usul mengekalkan Mohammad Nizar sebagai Menteri Besar, perlu mendapat perkenan Sultan. Kita berharap sesuatu dapat dilakukan segera untuk menyelesaikan kemelut politik yang berlarutan ini.


No comments:

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails