Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Sunday, March 1, 2009

Sikap Kita??

Sikap kita??

sy memg tertarik dengan satu ungkapan "kenali diri rata-rata untuk mengenal tuhan yg nyata". pada hakikatnya, kita sering mengatakan bahawa kita mengenali diri kita, kita tahu semua tentang diri kita, kita tau ape2 pasal diri kita... namun kita sebenarnya tidak mengetahui sape diri kita yg sebenarnya. sebagai contoh, saya meminati silat dan seni bela diri, tapi bagi sesetengah orang (kawan2) diorang siap kutuk lagi, "zaman dah moden bt ape bersilat". bagi sy, silat sebagai warisan bangsa, tp bagi kawan2 sy (bkn semua), diorang pk menda 2 bazir masa je.. BUKANKAH MENJAGA DIRI SENDIRI ITU WAJIB BAGI KITA??? so silat yg sy belajar, bukannya suke2 nk belajar, tp kerana sy yakin bahawa sy perlu menjaga diri sy sendiri.

kita nk mengenali diri kita sendiri, dari mane kita nk mulakan??? dari diri kita kah?? atau dari kawan baik kita?? atau dari musuh kita. sebenarnya kita dah tahu apa yg kita lakukan itu, adalah diri kita, tapi kwn2 kita tak kate pun yg kita bt (sesuatu) itu baik @ buruk. so kalau kita sorang je yg nilai diri kita, bukankah bias namenya... oleh itu, kite kena lah menilai diri kita berdasarkan apa yg org lain kira atau menilai. TAPIkan..... ada jugak kata2 hikmah yg berbunyi "sebelum kita menilai diri orang lain, nilaikan DIRI kita terlebih dahulu"... jdnyer, kita kena nilai diri kita dulu, pastu bru leh nilai diri org lain. (huhu)

kalau kita nk tau diri kita cam ner, kita jangan la terlalu banyak tanya pada member baik, dia pn nk jaga hati kawan n nak jaga perut jugak (lebih2 lagi member yg suka belabje). member baik kompon kate kita ni baik, bersopan santun, sikap pun baik dan sebagainya (semuanya baik, cuma sikit je citer ttg keburukan). tapikan kalu kita nk menilai diri kita, kita tanya la musuh kita, musuh kita apabila diberi peluang utk mengutuk diri kita, tanpa segan silu dia akan kata semuanya sama ada yg baik atau yg buruk. dalam kepala musuh kita, satu perkara je yg dia pk iaitu dia akan sakitkan hati kita dengan kata2nya yg pedas macam cili padi.

kalau semua pihak dah bg tau ttg diri kita, so apa lagi, kalau terasa nk berubah, masih ada masa lg, kalau rasa nk teruskan, teruskanlah dengan sikap tersebut.

**pesanan ini utk diri sy dan anda semua**

No comments:

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails