Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Wednesday, March 11, 2009

ape perasaan anda bile....

ape perasaan anda bile anda mengalami masalah secara bertimpa-timpa. dah ler masalah pertama xsetel lg, datang lak masalah kedua...huhu. penat setelkan masalah pertama, masalah kedua tambah lg bebanan... itu belum lg tambah masalah yg akn datang...entah jd brape entah....rasa nk pecah je kepala PK nk setelkan masalah...

ape-ape pun hidup mesti diteruskan. hidup adalah segalanya yg berlaku, bukannya segalanya utk hidup. kita boleh menjadi apa sahaja yg kita mahukan...kecuali menjadi Nabi. (kata-kata ini dipetik drpd Ustaz Hanafi Hj Ahmad) tak kira la nk jd org baik, org jahat, lanun, ke hape2 ke, semuanya boleh... dan kita juga boleh menilai sendiri sama ada ianya baik atau buruk... dalam kita membina diri kita ke arah yg kita mahu, maka akan datang masalah kepada kita dan masalah ini sebenarnya satu ujian terhadap kita supaya memudahkan kita menempuh hari-hari yg akan datang. tak de orang yg xde masalah. masalah itu adalah sebagahagian daripada kehidupan kita. (org yg xde masalah itulah yg bermasalah)....... (pelik je bunyi)..

so utk selsaikan masalah, pk lah secara rasional. gunakan hati yg tenang dan fikiran yg waras... insyaAllah, dapat setelkan masalah anda...

Hidup adalah dugaan, dugaan adalah sebagian drpd kehidupan!



fathiadha@blogspot.com

4 comments:

choclairs.. said...

Allah xkan bg dugaan kalau die tahu kta xmampu nak tanggung..
so..
hadapi dengan penuh ketabahan..
panjatkan doa,restu dan hidayah pada-Nya..
kerana hanya Dia yang maha mengetahui lagi maha adil..
Aminnnn....

izrin said...

apa pula perasaan anda bila kerja dah siap dan ok, pastu muncul pulak masalah yang dibuat orang lain menjadikan kerja kita semakin bertambah?

Fathiadha said...

to izrin:

lagi la parah rasa sakit hati dan perasaan marah akan mendadak naik...
so banyakan beristiqfar dan berselawat... semoga perasaan marah dapat dikurangkan.... yg penting sabor...huhuhu..

Syabab.. said...

Hidup adalah masalah dan masalah adalah hidup..pelik je bunyi..haha..tp secara psikologinya mmg cm2.kita dikurniakan masalah sebab kita masih hidup.Bila ajal dtg menjenguk,hilang la segala masalah dan berpindah kepada org yg hidup..Kesimpulannya,masalah yg datang bukanlah utk disimpan tp utk dikongsi bg mengurangkan beban..setiap masalah ada penyelesaiannya dan setiap penyelesaian perlukan masalah..setiap penyakit ada ubat kecuali mati..jadi bila ditimpa masalah,bersyukurlah kerana secara mental dan fizikalnya,kita masih hidup di dunia ni..wassalam..

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails