Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Saturday, February 28, 2009

Apakah kejutan Hari esok??

dalam sehari ada 24 Jam, dlm 24 jam itulah kehidupan sehari kita sama ada bez atau tak bez hari tu akan berakhir jugak... tak kira la suka atau tak suka... masa tidak akan menunggu anda (masa pun tak tunggu sy huhu)... apakah kejutan hari esok utk anda?? utk sy?? xde ape pun....yg sy pasti esok adalah hari pertama bulan Mac, esk bukannya 29 Februari, esok adalah bulan lain dah....

so apa kata kita pakat2 muhasabah diri apa yg dah kita buat sepanjang Februari 2009, adakah ianya berbaloi atau tidak berbaloi untuk kita (untuk anda untuk sy) kalau rasa2 tak berbaloi, ke mana perginya masa anda?? kalau berbaloi bagus la...huhu..

orang2 duk kate, "masa itu emas". kenapa mesti emas?? mungkin emas itu satu nilai yg sukar dicari ganti atau sukar didapati... apa kata "masa itu intan atau berlian" bunyi macam mahal lagi. lagi mahal dari emas....hehe. tak kesah lah, masa itu emas ke perak ke intan ke berlian ke, hape ke...apa yg pasti, kita tidak akan dapat membeli masa seperti mana kita beli nasik @ air. masa sekiranya kita tidak menguruskan dengan baik, maka akan pergi meninggalkan kita... masa tidak akan menunggu kita walau sesaat pun.

Last Week sy gi satu bengkel pengurusan Akademik, di Universiti Tenaga Nasional (UNITEN), kawan dari Uniten Jemput...hehe... masa kat sana, seorang penceramah menjelaskan bahawa kajian yg dilakukan, seseorang yang tido selama 8 jam sehari, pada usia 80 tahun dia telah tido selama 20 tahun. wow!! lamenyer tido... rugi usia dengan tido je...

Penceramah juga menjelaskan bahawa kita mestilah "berhati-hatilah dengan pencuri masa". pencuri masa akan sentiasa berusaha mencuri masa kita...sape ni pencuri masa???





Pencuri masa?? ape itu, sape dia??. dalam takrifannya terdapat 2 pencuri masa yang paling berkaliber
1. apa jua aktiviti yg kita lakukan utk bazirkan masa kita cth: YM, My Space, Friendster, Blog, tido melebihi waktu, berangan, main menda2 yg xde pekdah dan sebagainya.
2. Tangguh dlm melakukan pekerjaan atau hal/perkara.

sesungguhnya perkara pertama itu kita mengetahuinya, tetapi perkara yg kedua itulah yg sering kita lakukan (sy pun sama)... dengan tak segajanya masa kita dah kena curi...huhuhu..

kata-kata hikmah "masa itu adalah pedang, sekiranya tidak diuruskan dengan baik, nascaya ia akan memenggal kita"

apa yg pasti, esk anda janganlah terkejut jika didatangi hari lain, bulan lain dan semestinya masa lain... sesungguhnya Bulan Februari dah berakhir...

**pesanan ini ditujukan khas utk sy dan anda semua**

No comments:

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails