Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Wednesday, February 4, 2009

perjalananku bahagian 5

Besut, Terengganu (Edisi 1)

Jom kite ke Daerah Besut, Terengganu. Besut bagi yang belum mengunjunginya perlu mengunjunginya, walaupun tidak sehebat Mersing, tidak setanding Selangor. namun Besut memiliki sesuatu yang unik yang tidak dapat teroki dan dicari di tempat lain. saksikannya

Besut mempunyai 2 buah bandar iaitu bandar Jertih dan Kampung Raja (Kota Putra). pusat pentadbiran Besut adalah Kota Putra atau Kg. Raja manakala Jertih merupakan pusat perniagaan.

Jom kite melancong!


Kawasan Tepian Pantai

Pantai Bukit Keluang
Pantai Bukit Keluang merupakan sebuah pantai di Besut yang berdekataan dengan bukit. pemandangan bukit yang indah dan laut yang tenang (April - Oktrober). sesuai untuk berriadah di kawasan tersebut. Pantainya mempunyai pasir yg memutih, nampak lawa la, nak lending pun best jugak...hehe. (bt picnic pun ok jugak kt Bukit Keluang). Selain itu, anda juga di galakkan untuk mendaki bukit Keluang itu sendiri kerana anda akan merasai satu pengalaman baru iaitu mendaki bukit di tepi laut. kalau tak percaya, cuba la.


Pantai Air Tawar
nama pantai yg cukaup hebat, adalah lebih baik sekiranya airnya juga tidak masin (haha, bukan laut la kalau xmasin). pantai Air Tawar berdekatan dengan pantai Bukit Keluang. pantainya juga mempunyai pasair yg memutih. namum airnya tidak ler seperti namanya kerana air laut itu bercantum. Asal namanya air tawar kerana di kawasan tersebut terdapat takungan air tawar yg tidak jauh dari kawasan pantai sehingga melekatlah namanya air tawar..haha (macam kelakar je)


Pantai Dalam Rhu
kawasan pantai yg agak unik dan kompleks sedikit, kedudukannya adalah bersempadan dengan daerah Pasir Putih, Kelantan. kawasan pantai yg juga menarik dan cantik, sesuai untuk dikunjungi bersama keluarga. kalau nak deting, aku xsyorkan kawasan pantai kerana anak2 muda sana suka deting kat sana...cari ler tempat len. huhu.


Kawasan Pulau

Pulau Perhentian
Pulau Perhentian terletak kira-kira 12 kilometer di laur pantai Terengganu. pulau tersebut mengandungi 2 buah pulau iaitu Pulau Perhentian Kecil dan Pulau Perhentian Besar. ia menjadi kemestian untuk ke pulau tersebut, kalau tak pergi, rugi laa.. anda boleh melakukan aktiviti menyelam skuba, menyelam snorkel, memancing ikan laut dalam, berenang, luncur layar dan sebagainya lagi. merupakan salah satu taman laut di Malaysia dan terkenal dengan hidupan fauna dan flora yg pelbagai siap ada kaler warna-warni lagi...hehe. Pulau Perhentian seperti syurga marin bagi pencinta alam. pulau yg memiliki pasir yg memutih dan pelbagai jenis kulit cenkerang di sekitar pantainya.

Pulau Rhu
Pulau Rhu terletak kira-kira 5-10 kilometer dari pantai Terengganu. Pulau yang tidak sebegitu besar jika dibandingkan dengan pulau Perhentian. Pulau yg memiliki pasir yg memutih dan pelbagai jenis kulit cenkerang di sekitar pantainya. sesuai untuk anda kutip dan jadikan perhiasan (macam zaman prasejarah la pulak). Selain itu di pulau Rhu juga anda digalakkan untuk meneroka kawasan hutan simpannya kerana anda bukannya mudah untuk mencari hutan simpan di tengah lautan. rasailah sendiri. rasanya tidak rugi kalau anda merasainya.

ape kata kita sambung dalam edisi ke 2 plak, tak larat la nk tulis banyak2 ni.
bersambung lagi.............

4 comments:

chyuki_senpai said...

sy da pena p besut..
mmg tmpt die cntik la.
bukit kluang 2 sgt2 cntik, ble sy tgk, bru sy sedr betapa indah nye ciptaan ALLAH...
1st time dtg sne, rse tng sgt.
hope u guyz must go there if u guyz visit besut.
i come from urban places, on there we only has a view of building mostly, its too hard nk jmpe natural view.
i'm so surprise with it...

Fathiadha said...

waaa... kalau macam 2 len kali boleh la melawat Besut lagi, lps ni boleh la blajar speaking Besut pulak...

people who's Besut area say : "kawe arap demo mari pulok deh" (I hope u come again).

:)

chyuki_senpai said...

he2, sje je 2...
x nk bg org yg view borink.
i really want to come besut again, dont worry!!
pasni, awk kne jd pemandu pelancong tok sy la..

Fathiadha said...

ish3...mane boleh jd pemandu pelancong....tp klu di "bayar" kompom boleh...hehe

klu nk jugak sy jd pemandu pelancong, awk kena ber"speaking" bahasa Besut la....(hehe)

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails