Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Friday, February 20, 2009

Fikirkan Tajuk Tesis....

Perkara yang perlu aku lakukan dalam masa ini ialah fikirkan tajuk tesis...huhu. susah jugak nk dapatkan tajuk tesis yg betul2 boleh bawa aku ke jalan penyelesaian...susah2...

aku memikirkan tajuk yang berkaitan dengan ekonomi...entah kenape aku meminati ekonomi...sedangkan aku ni belajar sejarah. dalam belajar sejarah nie, ape yang bez, segala jenis tajuk pun xpe, xkesahlah sama ada dalam bab ekonomi, politik atau sosial, asalkan benda 2 dah berlaku...dah jadi sejarah cuma yang menjadi pilihan ahli sejarah ialah kepentingan sesuatu kejadian tersebut. kalau kite je yg tau...so itu namanya sejarah kehidupan (peribadi), kalau peristiwa sejarah itu mendapat publisti yg hangat, maka itulah sejarah yg paling bez di kaji dan akan mewujudkan banyak pandangan serta andaian tentang perkara tersebut. sebagai contoh, Peristiwa Mamali, peristiwa tersebut mendapat publisiti yg hangat dan ramai orang memperkatakan tentang hal itu pada 10-20 tahun dahulu. kini generasi muda ramai yg tidak mengetahui peristiwa tersebut. seo sebagai ahli sejarah, kite perlu mencungkil kembali cerita tersebut untuk pengetahuan generasi masa kini dan akan datang. cuma masalahnya fail tersebut adalah accessibily yg sulit dan rahsia. hanya orang2 tertentu sahaja yg mengetahuinya. tambahan pula kes tersebut menjadi kes yg 'panas'. sehingga kini kes tersebut masih dalam proses pembukaan failnya... mungkin 25-50 tahun lagi, fail ini akan dibuka sepenuhnya.

apa yg penting dlm pemilihan tajuk adalah tajuk tersebut mestilah berlaku dalam tempoh 30 tahun dan lebih...lagi lama lg bagus, lg bernilai, bertambah susah bahan, lagi power, serta mencabar. bak kate org2 sejarah "makin jauh ke belakang makin tinggi nilainya".

pilihlah tajuk yang sesuai dengan kemampuan kita....

pesanan ini di tuju khas kepada diri sy dan kwn2 sekalian.

No comments:

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails