Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Wednesday, February 18, 2009

kita di perbodoh???

PADA hari minggu 15.1.2009 ruangan forum i-exchange dalam Sin Chew Daily ditulis oleh wartawan khasnya Cheng Li Zhen membincangkan perkara berikut.

Pertukaran mendadak politik Perak, diikuti dengan angin Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) lompat bertiup kencang ke Kedah dan Selangor, negeri-negeri kerajaan campuran yang dikuasai oleh Pas, PKR dan DAP. Nampaknya ADUN dalam pakatan rakyat sudah tidak sepakat, semua orang bimbang dan panik.

Adakah kita masih ingat rancangan menukar kerajaan 916 (16 September) Anwar Ibrahim tahun lepas? Ketika itu, ramai orang menyokong rancangan itu. Mereka yang menentang rancangan itu dianggap ketinggalan zaman tidak mahu menerima perubahan.

Anwar menjadikan rancangan itu satu janji untuk dikotakan, mendapat tempat dalam lubuk hati rakyat kerana beliau berkata, "Ini adalah kehendak rakyat."

Pada ketika itu, kata-kata 'lompat parti' adalah perbuatan menentang Perlembagaan negara dan mengkhianati rakyat sukar diterima orang. Akan tetapi rancangan 916 terkubur juga.

Kini yang berlaku baru-baru ini ialah lompat parti kalangan ADUN pakatan parti pembangkang, bukan ADUN Barisan Nasional (BN). Kawasan yang gagal dipertahankan ialah negeri yang diperintah kerajaan campuran pembangkang, bukan negeri yang diperintah oleh BN.

Mereka yang menyokong menukar kerajaan, kini mula menentang mengubah kerajaan. Mereka berkata, perubahan kerajaan ini menentang kehendak rakyat.

Bagi penulis ruangan forum i-exchange Sin Chew Daily itu, parti BN yang menang dilihat hampir lupa diri tetapi parti gabungan pembangkang yang kalah berkata permainan ini yang tidak adil, sedangkan mereka pernah mabuk ketagih bermain politik.

Pemimpin politik kedua-dua belah pihak sama-sama tidak memahami kehendak rakyat kerana kepentingan masing-masing. Dengan realiti ini, rakyat yang berada di pihak yang kalah menanggung segala kerugian.

Sebab itu bagi sesetengah pemimpin kita, rakyat hanyalah orang yang mudah diperbodohkan dengan kata-kata manis yang memperdayakan.

Komentar khas Penolong Ketua Pengarang China Press, He Mei Qun pada 16.2.2009 mengenai pandangan masyarakat China (Hua Shi) terhadap politik negeri Perak dengan dua tajuk berikut Buang wakil rakyat yang salah laku dan Apa kata berikan peluang kepadanya.

Dalam topik Buang wakil rakyat yang salah laku, Mei Qun mempersoalkan kenapakah MCA dan Gerakan boleh kecundang dalam tsunami pilihan raya umum tahun lalu?

Dalam tanggapan masyarakat Cina, kedua-dua parti yang mengaku mewakili kaum Cina, penuh dengan ahli politik penipu, bermulut manis, tamak, makan suap, berpura-pura baik untuk memancing undi. Apabila terpilih, mereka hanya patuhi bosnya Barisan Nasional, lupa menjaga kebajikan kaum Cina. Kini kaum Cina tak akan termakan kata-kata mereka lagi.

Kaum Cina mahukan keadilan dan politik bersih. Asalkan berani melawan kerajaan dan pihak pemerintah, tiket kaum Cina pasti dalam tangan. Jangan sangka situasi ini hanya berlaku dalam Pilihan Raya Umum 308 (8 Mac) dulu, dan pilihan raya kecil pun sama. Kalau takut bersuara, pasti kecundang, tak kira mereka itu menteri, menteri besar, ADUN. Pengundi berhak menolak mereka.

Dalam satu lagi topik Apa kata berikan peluang kepadanya, Mei Qun menulis ramai orang marahkan BN kerana bertindak merampas kuasa. Mereka tidak puas hati dengan kerajaan baru yang bukan dipilih oleh rakyat, malah pemimpin kerajaan itu pernah 'dibuang' oleh rakyat.

Adakah Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin pemerintah yang baik? Dari luar nampak macam itu, rakyat Perak sendiri dapat merasainya; adakah Dr. Zambry Abd. Kadir pula pemerintah yang baik?

Mei Qun terus menulis, "Kita langsung tidak tahu, sebab belum nampak lagi. Tapi sekurang-kurangnya dia bersifat gentleman, sudah pegang kuasa pun tidak kisah ambil alih kediaman rasmi Menteri Besar, tak kisah mengambil kereta rasmi MB, tidak berlagak. Apa kata berikan peluang kepada beliau?

"Tak kira siapa pun yang memimpin kerajaan, baik atau tidak - dalam tempoh tiga hingga empat tahun, rakyat akan menjadi pemerhati. Rakyat sudah tahu melaksanakan hak mereka.

"Kalau kerajaan ini tidak bagus, tukarkannya. Adakah beliau pemerintah yang baik? Mesti tunjuk hebat kerjanya mesti bersuara, jangan malu, juga jangan low profile; kalau tidak, rakyat sangka dia takut mati."


fikir2kan lah...
Kelolaan HAFIZAH MOHD. YUSOF
utusan online

No comments:

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails