Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Tuesday, April 28, 2009

Benarkah dunia dalam Bahaya..

Benarkah kata para saintis bahawa dekat terdekat ini akan berlakunya wabak penyakit yg akan meragut jutaan nyawa??

Selsema Babi @ Swine Flu (H1 N1), sejenis wabak penyakit yang bermula di Mexico sedang masuk ke negara jiran iaitu Amerika Syarikat.

Apa itu H1 N1?

“H” bermaksud Hemagglutinin protein
“N” bermaksud Neuraminidase protein

H1N1 adalah sejenis spesis dalam golongan Influenza A virus.Telah mengalami pelbagai jenis mutasi dan hidup dalam badan manusia dan haiwan. Terdapat 16 jenis avian lain lagi.

Bulan April 2009 ini dilaporkan 80 orang telah terkorban dan 1500 seluruh dunia telah dijangkiti. Masa wabak Selsema Burung dulu pun ramai yang terkorban, tapi penyakit selsema burung tersebar melalui burung.

Selsema babi ini tersebar melalui udara. Hal ini telah mencetuskan keadaan panik di Mexico dan Amerika Utara. World Health Organization (WHO) pada 24 April 2009 dengan situasi yang begini bersetuju untuk mengistiharkan krisis kecemasan kesihatan antarabangsa.
Dapatkan matlumat lanjut di akhbar2 utama Mexico..

Firman Allah swt :”Katakanlah (wahai Muhammad): Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai atau darah yang mengalir atau daging babi kerana sesungguhnya ia adalah kotor” (Surah al-Baqarah : 145)

Babi merupakan binatang yang menyebabkan kematian ramai penduduk dunia akibat virus dan kuman bawaannya. Contoh kes yg melibatkan kematian ramai adalah :

1- Spanish Flu – 1918 mengorbankan 20-40 juta orang
2- Hong Kong Flu – 1968 mengorbankan 2 juta orang
3- Russia Flu – 1977 (tiada rekod rasmi)



ikhlas drpd : fathiadha.blogspot.com

4 comments:

Haidah Hyedah said...

takut t kne jangkit...
nauzubillah..
mintak dijauhkan..
jgn bela babi....

Fathi Adha said...

so bt masa skrg ni, sesape yg ada g mexico & sekitar amerika dlm tempoh 3bln lps, kena g chek di hospital..kot2 ada terkena ke... dan klu terngin nk kuar ke Maxico @ Amerika, tangguh dulu...

Fathi Adha said...

terima kasih atas maklumat tambahan...

pelawat said...

kiamat sudah dekat..bukankah telah dinyatakan bahawa apabila kiamat itu tiba,maka ALLAH timpakan satu penyakit serius yang merebak dan membunuh manusia...
Ya Allah..janganlah diakhirinyawa kami dalam keadaan kami menzalimi diri kami dan kaum kami..Ya ALLAH..ampuni dosa kami Ya ALLAH..janganlah kami diberi azab akibat daripada perbuatan orang lain..

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails