Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Thursday, April 1, 2010

1 April dan kisahnya

entry 1 April.. tak de apa yg menarik, cuma sering digambarkan sebagai April foll. satu perkara yang sangat tidak wajar disambut dan dirayakan. ini kerana sejarahnya... 1 april membawa satu malang petaka yang besar kepada umat Islam. kisah ini adalah selepas kejatuhan kerajaan bani Umaiyah di *Andalusia, Sepanyol.

lets story, kisah bermula setelah penawanan semula kota Islam di Andalusia, Sepanyol dan kota2 yang lain lagi. semasa penawanan semula kota tersebut, berlaku banyak kematian ekoran daripada berlakunya peperangan menentang tentera Kristian. hasil peperangan tersebut menyebabkan ramai orang-orang (Umat) Islam Syahid dalam perjuangan tersebut. namun masih ramai lagi yang hidup di situ.

oleh kerana pemerintah tentera Kristian (kononnya baik) memberi tawaran pengampunan kepada orang-orang Islam. iaitu pertama tinggal di negeri ini dengan dipenuhi dengan orang-orang Kristian dan yang kedua, pulang ke kampung halaman, atau mencari dunia lain (a.k.a. merantau ke tempat lain). tambahan pula yang tinggal tidak ramai, dan terdiri daripada wanita dan kanak-kanak serta orang2 tua, jadi mereka mengambil keputusan untuk meninggalkan bumi Andalusia. disebabkan oleh janji daripada kristian, bahawa mereka akan selamat jika meninggalkan bumi tersebut, maka disediakan kapal untuk mereka keluar dari tempat tersebut...

mereka (orang2 Islam) menaiki kapal yang telah disediakan. dengan jumlah yg sedikit, sudah tentu mereka tidak boleh tinggal dalam komuniti bangsa dan agama yang berlainan. oleh itu, semasa mereka berlabuh keluar dari Sepanyol, kapal yang mereka naiki di bakar oleh tentera-tentera Kristian dan dibiarkan hanyut di laut lepas...

melihat kejadian tersebut, mereka semua melompat kegembiraan dengan menyebut "April Fool" beberapa kali sambil berkelakuan tidak senonoh. mereka dengan gembiranya merayakan "April Fool" iaitu perayaan umat islam dibunuh secara kejam.

itulah kisah "April Fool" yang mana pernah kalangan kita melakukan perkara yg hampir serupa, mengenakan kawan2 kita. sikap orang2 kristian ini menipu orang islam dan membunuh mereka semua. jika kita menyambut "April foll", maka kita adalah sama2 merayakan hari menghina saudara-saudara kita (umat Islam) suatu masa dahulu.

moral of the story, tak perlulah merayakan "April Foll", itu semua agenda Barat untuk menyesatkan kita dan menghina agama kita.


nota kaki:
* Andalusia merupakan salah satu wilayah di Sepanyol, yang berdekataan dengan Laut Mediterranean, spt dlm peta..

***aku jugak banyak terima versi cerita tentang April Fool, tp yg paling menghayat hati adalah cerita ini.

2 comments:

ainShahajar said...

selalu dengar memang tak baik april fool nih

dan cerita ni sgt sedey.. itulah.. bila pemerintah asek gadoh je, dengki2. rakyat yg kena bayar

thanks.. nice story.. sy share kat FB ya =)

Fathi Adha said...

ain:

betul tu, setuju...kesian rakyat.. huhu

share la..bagus gak idea tu...

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails