Dato' SOAR:

"kejayaan itu bukannya bermula ketika kita berada di puncak"

Petua Kejayaan


"buat lah yg terbaik, sesungguhnya usaha itulah yang melambangkan kejayaan"

Buat Teman....

Sesungguhnya sebaik2 teman itu adalah teman yg sering mengingatkn. Samada di dlm sukar mahupun senang. Teman yg terbaik juga adalah teman yg sentiasa mentarbiahkan diri & sahabatnya kpd Allah.


Wahai sahabat, ssungguhnya diri ini hanyalah insan yg lemah. Ingatkanlah daku tikaku leka. Tenangkanlahku tika aku bersedih. Pujuklah daku tika ku hampir berputus asa dengan tarbiah2 & janji2 syurga Allah agar kita dapat bersama menuju ke syurgaNYA. Amin.."

Saturday, October 24, 2009

bila waktu study...

apa yang anda buat bila time nk exam?? study adalah jawapan yg paling utama... tp bagaimana bentuk study itu tidak diungkapkan dgn jelas...

"Fathi ko dah study banyak ke??" soalan yg simple tp cukup membuatkan aku tersedap... ish.. susah nk cakap.. byk ke sikit... (subjektif2)..
banyak tu banyak mane?? sikit tu sikit mane?? ini bukan air utk sukat, bukan nasik, bukan keju... tp ini adalah tentang nilai ilmu....

ilmu itu luas sifatnya... mungkin ada org study skit...tp dia faham dalam (luas).. ada org study bagai nak rak (pulung habis-habisan) tp melekatnya ilmu tak jugak...

kalau bicara Ilmu...ilmu itu luas, bukan nk bawak masuk exam je ilmu tu...ilmu utk diguna di waktu dan hari ini atau akan datang... ilmu itu yg akan memartabatkan seseorang... ilmu ni tak kan habis kalau nk kaji, kalau nk belajar lagi la tak cukup... ilmu ni luas, seluas lautan... mungkin lebih lagi...seluas angkasa (tiada penghujung).

berbalik pada soal study... aku nk study...tp aku nk ada suasana study...suasana sesama kite yg duk mencari keilmuan... rajin menstudykan diri... tapi..susah la.. bile study by group...jd borak2 pulak (dah biasa), bila study sorang2...cepat sgt terlentoknya... ish...susahnya nk study nie... betul jugak kate Abg Lan, Penyelia Silat Cekak Hanafi UKM, "kita nk buat benda baik ni susah, setan akan kacau kita, setan akan tarik kita supaya jangan ke arah kebaikan" kata2 itu masih aku ingat...walaupun dah lama dia bagi tau...

semalam aku YM ngn Amirul (member dr FEP), aku tanya la, "stady ke stado??" dia jawab 2-2 sekali... maka fahamlah aku bahawa sewaktu buka buku nk study, maka mengantok mula sampai...huh..dugaan tu...

akhirnya aku amek kesimpulan mudah, nk study...study betol2..jgn buke YM, Blog, Skype, FB, FS, MS, Tagged, twitter dan sebagainya (yg seangkatan dgnnya). tp persoalannya bolehkah aku lakukan??? so?? tegaskan diri...



akhirnya aku menstudykan diri bukan di dlm bilikku...

Fathi Adha
bila time exam..

No comments:

Blog-GempaQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails